Anti discriminatie mbt pensioen

• KeesC

Hallo,

Als ik als nieuwe werknemer bij een bedrijf zonder CAO akkoord ga met een arbeidskontrakt waarin ook melding gedaan wordt van een premie beschikbare regeling met staffel. Ben ik dan gebonden aan deze staffel of is het zo dat ik dezelfde staffel krijg (ondanks dat degene die in mijn contract staat afwijkt) die voor de overige werknemers die reeds in dienst zijn, gelden?

Ik heb namelijk gehoord dat vanwege anti discriminatie wetgeving voor pensioenen een uitzondering bestaat en iedereen bij hetzelfde bedrijf dezelfde regeling aangeboden moet krijgen.

Klopt dat?

• Paul

Het ligt er een beetje aan wanneer uw pensioenregeling tot stand komt: in 2006 of 2007. In beide gevallen mag individueel worden afgeweken van de “standaardpensioenregeling”. Indien u een hogere beschikbare premie krijgt dan uw collega's, kan dat op basis van een individuele afspraak. Een slechtere regeling mag ook, mits uw werkgever duidelijk en van tevoren aangeeft dat u niet deelneemt in de standaardregeling. Indien u een pensioenregeling in 2007 krijgt, en uw werkgever zou niets zeggen over de standaardpensioenregeling, is die op u van toepassing, tenzij u een betere regeling heeft.

Beter en slechter zijn wat vage begrippen als het gaat om verschillende verzekeringsprodukten. Indien het slechts gaat om het premiepercentage in de gehele staffel, dan is de vergelijking eenvoudig.

• KeesC

Het gaat om een regeling die in 2007 tot stand komt.

In het contract staat niets over een pensioenregeling.

In het voorstel wat ik aangeboden kreeg en waarmee ik akkoord gegaan ben staat dat er een beschikbare pensioen regeling is en daarbij wordt de staffel genoemd. Wel pas vanaf de leeftijdsgrenzen die voor mij gelden.

Als nu blijkt dat een collega in een hogere staffel zit ben ik dan toch gehouden aan wat ik getekend heb?

• Simon Kabelfoon

Bedoelt u, dat uw collega in een hogere staffelpremie zit vanwege zijn leeftijd (dan is dit akkoord) of dat de gehele staffel sowieso hoger is dan de uwe?

• KeesC

Ik ben ouder dan de collega die de staffel al heeft.

Ik weet alleen nog niet of deze staffel afwijkt van de mijne.

Wat ik me dus afvraag is: indien de staffel afwijkt of ik dan dezelfde staffel behoor te hebben dan de collega.

Ik denk namelijk dat waar ik voor getekend heb erg laag is.