emigratie en pensioengat(en)

• linda

hoi.

Wij zijn geëmigreerd naar Noorwegen waarvan we zeker geen spijt hebben.

Ik ben 40 en mijn man is 46. In Nederland heb ik 12,5 jaar fulltime bij de overheid gewerkt als ondersteuner. Mijn man heeft 10 jaar bij een en dezelfde werkgever gewerkt, doch parttime. Daarvoor heb ik voor uitzendbureau's gewerkt in diverse steden en bij diverse uitzendbureau's. De laatste 3 jaar alleen via Randstad. Die tijd moest je na 1000 uur bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben er een maand uit. GAK kreeg je dan en dan mocht je weer terugkomen.

Mijn man heeft voor die 10 jaar in hotelbranches gezeten als seizoenwerker. Daartussenin uitkering via RWW.

Nu komt de eigenlijke vraag: pensioen is zeer mager te noemen. Van ons beiden. Volgens alle testen komen we beiden in een pensioengat. Hier in Noorwegen heeft mijn man nu 100% vast inkomen en bouwt hij een pensioen op voor 20/40e deel. Dus ook hier ontstaat een gat. Ikzelf heb nog maar 10% vast hier waarover ik pensioen opbouw. Een pensioenverzekering is later wellicht een optie.

Zijn er nog meer mogelijkheden? We denken eraan om in elk geval een huis te kopen die in 20 jaar afbetaald wordt.

Krijgen we later naast pensioen nog iets ander uit de 40 jaren en 46 jaren die we in Nederland gewoond en gewerkt hebben? AOW?

alvast bedankt.

linda.

• dirk

u krijgt vanaf uw 15de jaar tot emigratie 2% per jaar AOW uitgekeert, dus dat is een aardig bedrag wat u met u 65ste jaar kan opvragen. die ander pensioenen kunt u nu al opvragen wat de uitkering is, en als het weinig is kunt u het afkopen als u 65 jr wordt.

• Just

40 jaar in NL: 40-15= 25 jaar aow opgebouwd, * 2% = 50%. Op uitkeringsgerechtigde leeftijd dus recht op 50% van de AOW.

46 jaar in NL: 46-15= 31 jaar aow opgebouwd, * 2% = 62%. Op uitkeringsgerechtigde leeftijd dus recht op 62% van de AOW.

Zie ook www.svb.nl

Opgebouwd aanvullend pensioen in NL. Navragen ivm hoogte.

Daarnaast waarschijnlijk dis ook opbouw van rechten in Noorwegen.

Inderdaad verstandig een huis af te betalen, zodat je later geen lasten meer hebt, en vermogen in het huis. Gewoon ordinair sparen (spaar- en/of beleggingsrekening) kan ook nooit kwaad, is wat flexibeler (en minder verzekeringskosten) dan een pensioenverzekering.

Pensioengat: laat je ook niet gek maken. Het gat is gebaseerd op een bepaald everhouding ivm inkomen nu en na pensioen. Dat is echter niet zaligmakend.

• linda

Bedankt voor alle nuttige antwoorden.

Blijkt wel dat ik een leek ben op dit gebied. Toch lijkt het minder erg uit te pakken dan dat ik aanvankelijk had gedacht.

Kennelijk vallen de klappen nog wel op te vangen in de 20 jaar arbeid, resp. 25 jaar die ons nog rest…..

Fijn.

Linda.

• Architect

Jouw oplossing door een woning te kopen en deze binnen 20 jaren volledig af te lossen, is een uitermate goed alternatief. En ik neem aan dat anderen er jou al op hebben gewezen dat je vanuit Nederland bovenop jullie overheidspensioen, nog een aanvulling tegemoet kunt zien op grond van de Algemene Ouderdoms Wet (zie ook: www.svb.nl). Overigens zal deze uitkering gekort worden in verband met jullie verblijf buiten Nederland. Ook daarover vindt je op de site hiervoor nadere info.

Architect