hoi.
Wij zijn geëmigreerd naar Noorwegen waarvan we zeker geen spijt hebben.
Ik ben 40 en mijn man is 46. In Nederland heb ik 12,5 jaar fulltime bij de overheid gewerkt als ondersteuner. Mijn man heeft 10 jaar bij een en dezelfde werkgever gewerkt, doch parttime. Daarvoor heb ik voor uitzendbureau's gewerkt in diverse steden en bij diverse uitzendbureau's. De laatste 3 jaar alleen via Randstad. Die tijd moest je na 1000 uur bij dezelfde werkgever gewerkt te hebben er een maand uit. GAK kreeg je dan en dan mocht je weer terugkomen.
Mijn man heeft voor die 10 jaar in hotelbranches gezeten als seizoenwerker. Daartussenin uitkering via RWW.
Nu komt de eigenlijke vraag: pensioen is zeer mager te noemen. Van ons beiden. Volgens alle testen komen we beiden in een pensioengat. Hier in Noorwegen heeft mijn man nu 100% vast inkomen en bouwt hij een pensioen op voor 20/40e deel. Dus ook hier ontstaat een gat. Ikzelf heb nog maar 10% vast hier waarover ik pensioen opbouw. Een pensioenverzekering is later wellicht een optie.
Zijn er nog meer mogelijkheden? We denken eraan om in elk geval een huis te kopen die in 20 jaar afbetaald wordt.
Krijgen we later naast pensioen nog iets ander uit de 40 jaren en 46 jaren die we in Nederland gewoond en gewerkt hebben? AOW?
alvast bedankt.
linda.