Hoge rente levensloop

• Joost

Wat me opvalt is dat op de levenslooprekeningen veelal erg hoge rente wordt vergoed, hoe kunnen de banken dit bieden terwijl een reguliere spaarrekening veel minder rente geeft?

• Simon Kabelfoon

Kwestie van markt naar je toe willen trekken lijkt me.

Die hoge rente is vaak opgebouwd uit een basisrente en een bonusrente.

Die laatste is doorgaans maar een kalenderjaar geldig.

• Joost

Is inderdaad een jaar geldig, maar wel gegarandeerd. D.w.z. men biedt b.v. 5% gegarandeerd voor heel 2007. Risicoloos is dat een hoog rendement. Ik heb bij mijn levensloop aandelen en obligaties gekocht, maar ik vraag me af of die (verwachte!) extra rendementen opwegen tegen het risico…

• Simon Kabelfoon

Alvorens te gaan beleggen een risicoprofiel gemaakt/laten maken?

Los daarvan, historisch hebben aandelen het qua rendement beter gedaan dan obligaties, die het weer beter hebben gedaan dan sparen.

Maar zoals zo vaak gesteld, rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Heel algemeen kan wel gesteld worden, dat, hoe langer de beleggingshorizon is, des te meer het risico van beleggen in aandelen afneemt (mits goed gespreid bijv. in een wereldfonds verdeeld over de verschillende bedrijfstallen) en de kans op een hoger rendement toeneemt.

• Joost

Klopt, heb een profiel gemaakt. Maar daarnaast: ik ben een “doorgewinterde belegger”. D.w.z. veel ervaring… mijn tijdhorizon is 20 a 25 jaar.

• Simon Kabelfoon

Dan moet de vraag of de extra te behalen rendementen (tegen nu eenmalig 5% rente) opwegen tegen het te lopen risico toch zelf te beantwoorden zijn?

Beleggen is voor de langere termijn, persoonlijk zou ik me niet laten verleiden door een jaartje garantierendement van 5%.

• Joost

Natuurlijk, maar mijn vraag is dus ook meer of die 5% structureel is… zou het alleen een lokkertje zijn en als je eenmaal klant bent, dan zakt die rente na een jaar naar de reguliere percentages…

Vooralsnog heb ik nette beleggingsfondsen gekozen. Mijn portefeuille ziet er goed uit.

• Simon Kabelfoon

Een lokkertje dus!