Lijfrente

• EF

onderstaande vraag is wsl ook meerdere malen ter sprake gekomen maar hierbij toch nog maar een keertje.

Voor mn vrouw en mijzelf is er in 2001 een lijfrente verzekering afgesloten -ivm ouderdagsvoorziening / pensioen. Beide premies worden betaald vanuit de spaarloonregeling ( euro 613.= per jaar)

Tevens sinds begin regelmatig jaarlijkse stortingen gedaan - totaal in de ene ca. 8000.= en de ander 5000.= extra ingelegd boven de euro 613 per jaar.

ter info: verzekeringen lopen t/m 2028

mijn vraag in deze is - met de wetswijziging die vorig jaar is ingevoerd, is dit nu nog wel goed genoeg als extra oudedagsvoorziening of schiet het niet op op deze manier.

tot op heden is er nog wel sprake van een pensioengat dus het verhaal is nog wel aftrekbaatr.

uiteraard loopt er via beide werkgever wel een pensioenverzekering.

verneem graag

mvg

EF

• dirk

ik heb ook deze regelingen gedaan,maar schoot er niets mee op omdat er 41.4 % belasting + 4.4 % zorgverzekering over betaald moet worden,en daarom had ik mijn geld beter op een sp rekening kunnen zetten.verder krijg je hierdoor ook minder zorgtoeslag.( ps,ik ben met pre pensioen )

• Eric

De ‘kunst’ is ook om de lijfrente pas na je 65ste uit te laten keren, omdat de belastingtarieven dan lager zijn. UItkeren voor je 65ste is idd lood om oud ijzer en dan is wegzetten op een spaarrekening warschijnlijk een veel betere keuze

• Simon Kabelfoon

Uhmmmm Eric,

is geboortedatum onder wel correct??

• dirk

beste Eric

als je een goed pensioen hebt boven de 31000 euro per jaar dan betaal je OOK 42% belasting en de banken brengen allerlei kosten in rekening,dus een spaarrekening lijkt mij het beste .

• EF

Thks. Duidelijk verhaal. Kortom als je inderdaad je lijfrente pas in kan laten gaan op je 65e en je dan -normaal gesproken- een lager inkomen hebt en dus een lager ib tarief zou je er in principe zeker wat aan hebben. Daarbij het jaarlijkse belastingvoordeel ook meegerekend te hebben.

mvg

• Eric

Simon Kabelfoon schreef:

>

> Uhmmmm Eric,

>

> is geboortedatum onder wel correct??

Zeker, ik geniet momenteel van mijn lijfrenten :+

• Eric

dirk schreef:

>

> beste Eric

>

> als je een goed pensioen hebt boven de 31000 euro per jaar

> dan betaal je OOK 42% belasting en de banken brengen allerlei

> kosten in rekening,dus een spaarrekening lijkt mij het beste .

Daarom stond kunst ook tussen ‘ ’

Bij een beetje geod pensioen is dat iss zo en ik gaaf dan ook al aan dat een spaarrekening eigenlijk beter is. Weet je ook precies waar je aan toe bent