Berekening pensioen

• Rob

Hallo,

Bij mijn huidige werkgever betaal ik 6,35% pensioenpremie over mijn maandloon + vakantiegeld. Ik weet dat de middelloonregeling van toepassing is. Volgens mij wordt er dan een percentage van 2,25% gehanteerd.

Wat ik niet begrijp is het verschil tussen 6,35% en 2,25%. Volgens mij wordt je pensioenpremie berekend over Jaarloon incl vak. geld -/- franchise.

Ook is voor mij niet helemaal duidelijk wat de werkgever nog bijdraagt. Ik heb wel eens gehoord van 60% WG en 40% WN, maar ook wel eens van 50-50.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Rob

• Bert

De genoemde 2,25% wil zeggen dat jaarlijks een pensioen wordt opgebouwd van 2,25% van de pensioengrondslag. Zeer indicatief: bij een jaarinkomen van 50000 euro wordt dan een levenslang pensioen van zo'n 850 euro per jaar opgebouwd. En dat elk jaar weer, zodat na 10 jaar werken een pensioen is opgebouwd van 8500 euro per jaar, enzovoort. De prijs van zo'n jaarlijkse opbouw is afhankelijk van de leeftijd van de werknemr op dat moment en de rentestand op dat moment. En die is in ieder geval hoger dan 6,35% van de pensioengrondslag..

Een werknemersbijdrage van 6,35% van de pensioengrondslag in relatie met de beschreven toezeggiing van 2,25% is niet bijzonder hoog.