aanvraag afkoop 2006

• Evelien

Hallo,

Wie o wie kan mij helpen? Ik heb ooit pensioen opgebouwd dit is jaren geleden. Dit is maar een klein bedrag overigens maar daar gaat het niet om of misschien wel? Op jaarbasis bedraagt het pensioen minder dan 400 euro. In verband met emigratie heb ik op 23 oktober 2006 een verzoek ingediend tot afkoop hiervan. Hier kreeg ik een antwoord op dat de PSW naar alle waarschijnlijkheid met ingang van 2007 zou worden vervangen door de nieuwe Pensioenwet. Kortom ik kreeg eigenlijk geen antwoord of afkoop mogelijk zou zijn. Een tijd daarna heb ik gebeld of het nou wel of niet mogelijk zou zijn. Er werd mij geadviseerd om nogmaals een verzoek in te dienen. Op 21 november 2006 heb ik wederom een (tweede) verzoek ingediend. Ik kreeg antwoord op 27 februari 2007. Waarin staat dat afkoop niet meer mogelijk is, vanwege de nieuwe regels die gelden vanaf januari 2007 (de nieuwe Pensioenwet 2007). Ik heb het idee dat ik belazerd wordt. Ik heb mijn verzoek tot afkoop gedaan voor de inwerkingtreding van de nieuwe pensioenwet, en ze houden mij net zolang aan het lijntje en vertellen mij nu in 2007 dat ik het pensioen niet meer kan afkopen?! Is er iets mis met mijn rechtsgevoel of spelen zij gewoon een vreemd spelletje?

• xx

Evelien,

Met ingang van 1 januari 2007 is afkoop klein pensioen in verband met emigratie niet meer toegestaan.

Echter, omdat het verzoek tot afkoop is gedaan in 2006, zal, indien van toepassing, afkoop nog wel mogelijk moeten zijn.

Het verstandigst is om contact op te nemen met de pensioenuitvoerder en aangeven dat het verzoek tot afkoop gedaan is in 2006 en niet in 2007 en dat je derhalve een opgave wil hebben.

Gr,