Pensioenopbouw na emigratie

• Marco

Beste allemaal,

Wij (man, vrouw, kind) willen over 1 tot 2 jaar naar Oostenrijk verkassen. We willen gedurende 1½ tot 2 jaar kijken of dit ons bevalt. Bevalt het dan blijven we, bevalt het niet gaan we weer terug naar Nederland.

Wij beide hebben een baan in loondienst en bouwen daarmee pensioen op via de werkgever. Als wij verkassen kunnen we ten aanzien van ons pensioen (theoretisch gezien) 3 dingen doen:

* pensioen in NL handhaven

* pensioen omzetten naar een Oostenrijkse pensioenmaatschappij (bij een nieuwe wergever)

* pensioen afkopen (voelen we het minste voor)

Wie heeft er vaker met dit bijltje gehakt en wat zijn de voor- en nadelen van met name de eerste twee opties. Wellicht zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Dank alvast.

• Toon Verhallen

Beste Marca,

Als ik jullie was zou ik als volgt handelen.

Om te beginnen zou ik eerst de periode van 2 jaar afwachten, zodat duidelijk is of je definitief naar Oostenrijk gaat.

Daarna zou ik internationale overdracht van jullie pensioen naar de maatschappij in Oostenrijk waar je op dat moment ook pensioen opbouwt, onderzoeken. Het kan zijn dat het aantrekkelijk is, maar de uitkomst kan ook tegenvallen. Dat komt omdat er bij internationale overdrachten geen algemene regels zijn. Die zijn er wel binnen Nederland maar niet internationaal.

Je hebt ook te maken met eventuele belastingheffing door Nederland en je hebt goedkeuring nodig van de Nederlandse Bank.

Mijn advies: laat je Nederlandse pensioenfonds in Nederland dit uitzoeken en laat ze met de uitkomsten komen, zodat jij een gedegen keuze kunt maken.

Groeten en als je nog vragen hebt, laat maar komen.

Toon Verhallen