Lijfrente

• Thomas

Ik zit met een probleem. Voor mijn vader (weduwe -68 jaar ) moet ik een lijfrente koopsom aanshaffen. Mijn vader moet 26,000 euro belasting betalen en kan over de resterende claim a 170,000 euro lijfrente aanschaffen.

Op dit moment voel ik ervoor om by Loyalis een koopsom voor 15 jaar te plaatsen (15 maal 19,468 euro) van +/- 162,500 euro te plaatsen.

Punt is dat mijn vader ongeveer 100,000 euro aan liquiditeiten heeft. De rest heeft onze thuisbank aangegeven kan gefinancierd worden tegen 5%.

Als ik uit ga van een contra verzekering van 22.479 euro zijn de totale kosten ongeveer 214,867 euro. N.B. In dit bedrag zit ook nog een klein stukje belasting dat ik niet met een koopsom afdek… Dit betekent dat we een lening moeten nemen van 114,867 euro. Deze kan volgens mij in 15 jaar worden afgelost tegen annuiteiten van 11,067 euro.

Zou ik voor een periode van 7 jaar kiezen dan is de koopsom 104,000 euro, de contra verzekering 8138,00 euro en uiteindelijk de annuiteiten die we moeten betalen (voor zeven jaar) 12,319 euro. Vanuit dit oogpunt lijkt mij het verstandiger de langere periode te kiezen. Dan blijft er immers een groter netto bedrag over…

Dit betekent dat mijn vader 15 jaar 19,468 euro lijfrente ontvangt waar van belasting moet worden afgetrokken en daarna de lening (11.067) wordt afgelost. Blijft over een netto ruimte van + 3795 euro.

Mijn vragen zijn:

1) Bij mijn weten is Loyalis dusver de goedkoopste aanbieder. Is dat zo?

2) Ik kan gaan schuiven met de looptijd. Dit betekent dat mijn vader steeds 19,468 euro ontvangt maar met een kortere looptijd. Zoals ik bij het voorbeeld van 7 jaar heb laten zien. De contra-verzekering is dan ook goedkoper. Maar ik heb uitgerekend dat het verschil tussen de jaarlijkse lijfrente uitkering en de vaste annuiteiten van de lening dan ook groter is. Zo bekeken zou dit dus niet aantrekkelijker zijn.

ECHTER…. De contra verzekering loopt niet de gehele tijd door. Als mijn vader in het begin van de 15 jarige periode overlijdt ontvangen de kinderen een verzekering bedrag. Ruimschoots voldoende volgens mij om de restschuld af te lossen. Overlijdt mijn vader aan het eind dat heeft hij alle uitkeringen genoten en is de schuld afgelost. Maar als mijn vader overlijdt kort nadat de contra verzekering afloopt dan blijven we zitten met een schuld. Is dit een bekend probleem? Kan dit worden ondervangen? Is het dan toch verstandiger voor een kortere periode te kiezen? Of maak ik een denkfout?

• Paul van Hulsen

Beste Thomas,

Ik zag je bericht staan. Nu is het zo dat ik onlangs een pensioenwebsite ben gestart met daarbij ook een Pensioentelefoon. Deze wordt bemand door lijfrente-experts. Het zijn geen provisiejagers dus je kunt gerust je vraag daar neerleggen. Kijk op www.pensioenpower.nl onder Pensioentelefoon voor het telefoonnummer. Ze zijn alleen bereikbaar op vrijdagmorgen.

Succes

• Simon Kabelfoon

Hoewel ik niet direct een antwoord paraat heb op de vraag van Thomas, heeft u dat blijkbaar ook niet!!

Wel promoot u uw eigen site en dat is “not done” op prikborden.

Kan Thomas wel melden, dat Loyalis op dit moment loeihoog is met Direct-Ingaande-Lijfrentes (ben nog geen betere tegengekomen op dit moment).

• Thomas

Simon, dankjewel,

Inderdaad Loyalis is hoog met de Direct-Ingaande-Lijfrente. Ik wil echter ook een contra-verzekering afsluiten. Heb contact opgenomen met Loyalis, maar hun contra-verzekering is vrij duur….Is het misschien mogelijk om op een andere manier een contra verzekering te realiseren? Mijn vader is 68, een reguliere levensverzekering kan ik niet afsluiten (of toch wel?).

V.b. 5 jaar lang 19,468 euro kost bij

Loyalis euro 80150

Ohra 84000

Maar ik belde naar Loyalis voor de contra verzekering en die koste 8997 euro, bij andere verzekeraars iets meer dan 5000 euro…. Misschien moet ik nog maar even bellen…

• Paul van Hulsen

Beste Simon,

Het was geenszins mijn bedoeling om mijn website te promoten. Daarvoor is dit forum idd niet bedoeld en bovendien zijn er andere kanalen die veel meer resultaat opleveren. Het was slechts een verwijzing naar een onafhankelijk deskundige. Uiteraard staat het een ieder vrij ermee te doen wat hij wil.