Bijverdienen prepensioen

• E.Toes

Hallo Marian,

Over reglements specifieke bepalingen kunnen wij meestal weinig aangeven.. dit omdat het er altijd maar aan ligt wat er in het specifieke reglement zit. Er zijn echter wel een aantal algemene bepalingen zoals;

- Uitkeringen vanuit de VUT recht worden over het algemeen gekort wanneer een deelnemer meer dan 100% van het laatst genoten salaris ontvangt. Oftewel, als de vut-uitkering (+ eventueel prepensioen) tezamen met de nevenverdiensten meer dan 100% dan het laatst genoten salaris is, wordt het VUT-recht gekort.

Een VUT-recht is een aanvulling op een prepensioen. VUT is in principe geen pensioen, en valt ook als zodanig niet onder de Pensioenwet. Een VUT recht is meestal gefinancierd vanuit een solidariteitspremie (oftewel, iedereen betaald ervoor, ook degene die geen recht hebben). De deelnemer bouwt dus zelf geen VUT rechten op.

Een VUT-recht wordt meestal gedefinieerd als een aanvulling tot een bepaald percentage van het loon. Wanneer een deelnemer vervolgens tezamen met overige inkomsten (zoals salaris) méér dan het betreffende loon gaat ontvangen, wordt er eigenlijk onrechtmatig gebruik gemaakt van het VUT-recht . Iemand gebruikt dit recht dan namelijk als inkomensaanvulling, en niet als inkomensvervanging.

Een prepensioen is doorgaans wel gefinancierd door de deelnemer zelf en wordt daarom doorgaans niet gekort wanneer er sprake is van een bovenmatigheid van de cumulatieve inkomsten.

Daarnaast speelt nog het korten op een uitkering in verband met het ontvangen van een WAO/WIA uitkering. Hierbij is het uitgangspunt dat een arbeidsongeschikte deelnemer niet beter mag worden van zijn situatie ten opzichte van een arbeidsgeschikte deelnemer. Anders zou het lonen om arbeidsongeschikt te zijn. Vandaar dat een eventuele WAO of WIA uitkering veelal gekort wordt op een pensioen uitkering.

• F.v.Haaren

1 november 2011 (60jr) stop ik met mijn contract van 67%.

Ik ga dan gebruik maken van de flex en een stukje vervroegd ouderdomspensioen (PGGM).

Mij is de mogelijkheid geboden om met een klein contract op afroepbasis mijn beroep in de zorg uit te oefenen en er nog wat bij te verdienen.

Ik zal met deze geringe bijverdiensten nooit meer netto verdienen dan hetgeen ik ooit heb gehad.

Ik hoorde dat het pensioenfonds hier geen probleem mee heeft maar dat je voor de fiscus een intentieverklaring moet invullen dat je niet meer gaat werken.

Is dit juist en wat zijn de gevolgen als ik wel ga werken ook al is het heel gering?

• E.Toes

De intentieverklaring is (in mijn mening) een utopie die de fiscus probeert hoog te houden. De regel geeft aan dat de betreffende deelnemer niet de intentie mag hebben op de dag van pensionering nog te gaan werken voor het deel dat hij of zij gaat pensioneren, er wordt niet gesproken over het feit dat iemand later alsnog de intentie kan ontwikkelen..

Ik werk al enkele jaren met intentieverklaringen, aangezien wij verplicht zijn ze te laten ondertekenen.. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat iemand alsnog de intentie kreeg om te werken ( beter gezegd, ik ben er nog nooit achter gekomen dat iemand de intentie kreeg en daadwerkelijk ging werken, wij controleren dit namelijk niet)

Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat de intentieverklaring een halve maatregel is, die in de theorie niet goed is uitgewerkt en in de praktijk niet hoog gehouden kan worden..

Echter, de fiscus kan wel zien of u een pensioenuitkering krijgt en of u daarnaast tevens een arbeidsverhouding hebt bij een werkgever.. Als zij gaan spitten kunnen zij er wellicht wel achter komen… wat er dan gebeurt is mij onbekend.. De mogelijkheid bestaat dat zij een extra heffing toepassen, of (en dit is wel heel extreem gedacht) de pensioenverzekering onzuiver verklaren.

• Theo Westra

Riekt weer naar Nederlandse truttigheid en onduidelijke regelgeving waarmee je alle kanten uit kan. Een schone taak voor de overheid om hier duidelijkheid in te scheppen. Ik werk freelance bij als fotograaf en mijn maandelijkse uitkering voor de pre-vut is dus inclusief het vakantiegeld verdeeld over 12 maanden. Waar moet je nu vanuitgaan? Met of zonder vakantiegeld om het maximum te bereiken?

• F. van Lent

Ik ben met 62 jaar met prepensioen gegaan en word in oktober 63 jaar.

Wanneer ik per week 6 tot 8 uurtjes ga werken heeft dit dan financiele gevolgen voor mijn prepensioenuitkering?

Wat mag ik dan maximaal verdienen zonder gekort te worden?

Wat kunnen de fiscale consequenties zijn?

• piet

Ik ben met 62 jaar met prepensioen gegaan en word in december 64 jaar.

Wanneer ik per week 12 uur ga werken wat zijn dan financiele gevolgen voor mijn prepensioenuitkering?

Is er een maximum wat ik mag verdienen?

Hoe denkt de fiscus hierover

• gea wubbels

hoeveel mag je per jaar bij verdienen is er een limiet aan??

• ton kennis

ik ben met pre-pensioen maar hoeveel mag ik belasting technisch bijverdienen.

• Trees Collard

Ik ben sinds 1 mei 2013 met pre pensioen bij post .nl Heb altijd partime gewerkt 20jaar 8 uur per week.mijn leeftijd 63 en 6 maanden.

Mag ik gaan bijverdienen ik heb vakantie werk gedaan als postbezorger,8. 63 euro per uur ,en bieden een jaar kontrakt aan .

Ik vraag me af word dat ingehouden van mijn pre pensioen? pensioenpost.nl

In afwachting verblijf ik , Trees Collard