Wat is nu een goed pensioen?

• De Rooi

Wat is nu een goed pensioen? Ik heb er geen idee van80,100,120% van het laatst verdiende? En wat voor bedragen gaat het om. Ik hoor van mijjn expat collega?s rekensommetjes die uitkomen op 5000, 6000 en wel meer euro per maand, maar ze zeggen dan ok dat voor 3000 euro per maand ze goed kunnen leven. Verder lees ik het, heel veel gemarchandeer in de marge, 800, 1000 euro en dan je geweldig opwinden om 50 euro of zo. Wat zijn nu de nederlandse pensioenen , een tabel met de bedragen en het aantal gepensioneerden die het hebben. Wie weet er een site aan te wijzen?

Een ander verhaal, en daar zit wel een grond van waarheid in, is dat alleen de domme gepensioneerden belasting betalen, ?belasting betalen is voor de domme?. Is dat nu een ?old wifes tale? of gewoon waar. Wie weet hoe groot het percentage gepensioneerden is dat al dan niet fictief ?met der woon? vertrokken is en fijn niets meer betaalt.

In de expat community is dit een heel gebruikelijke oplossing maar veel niet expats zijn niet bekend met het mechanisme

Zullen we het hier ook eens over hebben

Teun

• dirk

voor Nederlands begrip is 70% van je bruto salaris een goed pensioen omdat je minder belasting gaat betalen,maar je kan natuurlijk altijd nog een spaarpotje voor de oude dag aanleggen. voor AOW info www.svb.nl .

• Se-rn-sak

Maar netto, 2000, 4000, 6000, of 10.000 per maand wat wodrt over het algemeen gezien als een goed pensioen?

• De Rooi

Ok als niemand daar wat zinnigs op weet te zeggen laat ik een voorzetje doen 5000 euro netto per maand lijkt mij een goed pensioen

• Simon Kabelfoon

Mij niet voor degene die gewend is aan een levensstijl gebaseerd op een netto-inkomen van € 20.000,== per maand.

• anton

als je zoveel verdient kan je toch makkelijk sparen, 20.000 euro per maand, daar moet ik bijna een jaar voor werken.

het is veel interessanter als je een middeninkomen hebt van max 2000 euro per maand

• Sernsak

gerustgesteld Simon ;-)

• Simon Kabelfoon

Zou inderdaad zo moeten zijn (of kunnen), maar wel eens afgevraagd wie doorgaans de grootste schulden hebben/maken? Geloof me, die hebben dan een fors pensioen nodig om overeind te kunnen blijven.

• De Rooi

2000 per maand netto, wel dan heb je het niet goed gedaan, eigenlijk hardstikke slecht!!! Er zijn er bossies die meer dan dat per maand al aan rente van spaartegoeden hebben . Je moet natuurlijk niet een heel level verlummelen

• De Rooi

2000 per maand netto, wel dan heb je het niet goed gedaan, eigenlijk hardstikke slecht!!! Er zijn er bossies die meer dan dat per maand al aan rente van spaartegoeden hebben . Je moet natuurlijk niet een heel leven verlummelen