Pensioen of lijfrente?

• Vincent

Ik verander binnenkort van baan. Bij mijn huidige werkgever heb ik een collectieve pensioenregeling en die kan ik volgens mijn toekomstige werkgever niet meenemen. Hun voorstel is om nu een lijfrentepolis af te sluiten. Mijn vrag is nu is dit wel hetzelfde?

• dirk

het probleem bij lijfrente polissen is dat de banken ontstellend hoge onkosten in rekening brengen en een lage rente dus je schiet niet echt op. is het niet beter om gewoon bij dat pensioen fonds te blijven ?

• Vincent

Dirk,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Hierna volgt de tekst die mijn toekomstige wergever naar mij mailde.

Het pensioen wat jij hebt, kun je niet op individuele basis meenemen. Dit pensioen is specifiek voor de mensen die bij McCain werken. Het voorstel van Jeroen is om voor jouw een lijfrentepolis af te sluiten. Die kun je dan ook gebruiken als je met pensioen bent, of als je stopt met werken als aanvulling op je inkomen. Het is dus wel vergelijkbaar met een pensioen. Als je even wilt laten weten of dat wat jouw betreft akkoord is, dan kan dat gelijk afgewerkt worden.

Ik vergeet nog te zeggen, dat je nu € 640,00 per jaar betaald, maar dat zal dan iets meer worden. Daar wordt dan een adviseur voor ingeschakeld.

Ik ben een leek op dit gebied dus vandaar dat ik via deze weg probeer wat wijzer te worden. Zodat ik straks geen kat in de zak vind.

• Paul

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de nieuwe werkgever geen pensioenregeling heeft. Dan is denk ik een lijfrente niet zo gek, ondank de hoge kosten. En gelet op het bedrag van € 640,- p/j zou ik het doen i.c.m. een spaarloonregeling. Dan betaal je iets meer dan € 50,- per maand wat vervolgens wordt gestort in de lijfrente. Daarmee heb je dan dubbele belastingaftrek.

• Jeroen

Beste Vincent,

Een lijfrente is wat anders dan een pensioenregeling. Beiden zijn om de AOW aan te vullen, maar er zijn verschillen. Zo kun je niet zomaar de lijfrentepremies aftrekken bij de inkomstenbelasting. Hiervoor moet je een jaarruimteberekening uitvoeren. In jouw geval zou het zomaar kunnen, dat je geen jaarruimte hebt omdat de berekening plaatsvindt over het voorgaande jaar. Vorig jaar had je pensioenopbouw en dat drukt de ruimte die je hebt om de lijfrentepremies te kunnen aftrekken. Daarnaast moet je nagaan of er voldoende pensioen is voor eventuele nabestaanden.

Wat je het beste kunt doen, is contact opnemen met een financieel adviseur. Kijk voor een tussenpersoon met pensioenkennis in de Gouden Gids of op de website van de NVA of NBVA.

Groeten,

Jeroen

• Hans

Ik zou als ik jou was het inderdaad eens uit laten zoeken door een onafhankelijke tussenpersoon/financieel adviseur, die kan onder andere kijken naar je jaarruimte en evt. inhaalruimte. Kies dan iemand die niet bij een verzerkeraar is aangesloten.

"Kortom, door veranderingen in het arbeidsleven is bij veel mensen pensioen opgebouwd in verschillende pensioenregelingen die niet goed op elkaar aansluiten.

Pensioenbreuk herstellen

Het herstellen van een pensioenbreuk kan op 3 manieren:

* Waardeoverdracht: Het oude pensioen meenemen naar de nieuwe pensioenuitvoerder.

* Indexering: Het waardevast houden van uw pensioen aan prijs- en loonstijgingen.

* Zelf bijsparen: Het resterende deel is te dichten door zelf aan te vullen. "

P.s. Tekst heb ik geknipt vanaf:

http://www.pensioenplatform.nl/pensioenbreuk.asp

Succes,

Hans.Jeroen schreef:

>

> Beste Vincent,

>

> Een lijfrente is wat anders dan een pensioenregeling. Beiden

> zijn om de AOW aan te vullen, maar er zijn verschillen. Zo

> kun je niet zomaar de lijfrentepremies aftrekken bij de

> inkomstenbelasting. Hiervoor moet je een jaarruimteberekening

> uitvoeren. In jouw geval zou het zomaar kunnen, dat je geen