Geachte forumleden,
Ik heb met veel interesse het forum bekeken, het bevat veel informatie over onderwerp dat voor de meeste mensen erg lastig is. Allereerst dank daarvoor.
Nu mijn vraag. Ik ben 35 jaar, werk voor een kleine organisatie zonder pensioenfonds. Mijn werkgever is bereid om een collectieve pensioenregeling op te zetten voor mij en mijn drie collega's (allemaal ongeveer 35 jaar), en zo aardig om ons daar voor een deel nog zelf over mee te laten beslissen. Er is nu een voorstel gekomen van een pensioenadviseur voor twee alternatieven: middelloonregeling, o.b.v. de volgende gegevens:
Pensioengevend salaris (ongeveer) Euro 39.000
Franchise Euro 17.500
Pensioengrondslag 21.500
Opbouw per jaar 1,75% Ouderdomspensioen. De premie voor de organisatie wordt ongeveer 300 euro per maand. Over de verdeling werkgever/werknemer moeten wij nog onderhandelen.
Het tweede alternatief dat wordt voorgesteld is de beschikbare premieregeling, waarbij de volgende gegevens worden voorgesteld:
Pensioengeven salaris: 39.000
Franchise: 12.000
Pensioengrondslag 27.000
De werkgever speelt met de gedachte om bijvoorbeeld 80% van de wettelijke oplopende staffel te vergoeden (Voor onze leeftijd is die ongeveer 12%), of eengelijkblijvende staffel van 6.9% in te voeren voor alle werknemers, ook de toekomstige, ongeacht de leeftijd.
Help, wie kan mij uitleggen wat voordeliger is voor ons?
Voor ons oudere werknemers lijkt me, i.g.v. een bpr-regeling, de oplopende staffel (hoger percentage) natuurlijk veel voordeliger dan de vaste. Maar hoe te kiezen tussen bpr en de middelloonregeling? En krijg ik dan in geval van een bpr-regeling ook te maken met die woekerpremies bij de grote verzekeraars?
Kortom, ik heb het gevoel dat ik verdrink in alle mogelijke keuzes!
Bij voorbaat dank voor uw advies/expertise!
met vriendelijke groet,
Dimitri