Wlek staffel voor beschikbare premie pensioen

• Truus

Beste mensen,

Mijn werkgever wijzigt deze maand iom de pensioenmaatschapij de staffel. We hebben een contract met ze tot 2009, dus daar zitten we nog even aan vast.

Nu is mijn vraag wat ‘normaal’ is om als staffel te nemen. Volgens mij zitten we nu vrij laag. De staffel is:

21-24 5,8

25-29 6,8

30-34 7,8

35-39 9,2

40-44 10,7

45-49 12,4

50-54 14,5

55-59 17,0

60-64 20,0

Hiervan zijn 50% van de kosten voor de weerkgever en 50% kosten voor de werknemer. Wat biedt de gemiddelde werkgever zijn werknemer tegenwoordig? Mijn vorige werkgever hield ongeveer dezelfde staffel aan.

En wat rekent een pensioenmaatschappij ongeveer door aan kosten? De onze nu 15%.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Truus

• Simon Kabelfoon

Lijkt me nogal een complex verhaal om “even” op het prikbord te behandelen.

Bij beschikbare premie systemen zijn “ooit” door het Min. v. Fin. zogenaamde staffels gemaakt die voldoen aan de fiscale criteria (gelijkmatige en niet bovenmatige pensioenopbouw).

De ontwikkeling van die staffel was gebaseerd op eenrekenrente van 4% en liep (in vergelijk met de staffel die jij nu noemt) van grofweg 6% in de eerste leeftijdsgroep tot 36,1% in de laatste leeftijdsgroep.

De staffel die jullie nu wordt voorgehouden is (ongeveer) gebaseerd op een rekenrente van 3% (en zou dan eigenlijk hoger moeten starten en lager kunnen eindigen dan bij de 4% rekenrentestaffel).

Maar, fiscaal wordt een hoger percentage beschikbare premie in de eerste leeftijdsgroep niet toegestaan (en die staat dus “vast” op de eerdergemoemde 6%). Omdat voorts sprake dient te zijn van een gelijkmatige opbouw van pensioen is daardoor de hele staffel “verlaagd”.

Er zijn anderen op dit prikbord die veel meer deskundig zijn op dit gebied, dus formeel zal het allemaal iets genuanceerder liggen.

Conclusie kan wel zijn, dat met de aangeboden staffel GEEN pensioen kan worden opgebouwd dat enigzins vergelijkbaar is met geindexeerd middenloon, laats staan eindloon.

Een matige regeling kortom.

Ook niet onbelangrijk is om even na te gaan welke AOW-franchise (dat deel van het pensioengevend loon waarover GEEN pensioen wordt opgebouwd) wordt gehanteerd.

Je meldt voorts, dat de staffel wordt gewijzigd in noverleg met de verzekeringsmaatschappij.

Wat was die staffel dan en waarom wordt er gewijzigd?

• Truus

Hoi Simon,

Bedankt voor jouw antwoord.

Onze staffel is inderdaad gebaseerd op de 3% staffel.

De oude staffel voldoet niet meer aan de recente wetgeving, wegens discriminatie en geen premie voor de 21-24 jarigen.

21-24 0

25-29 6

30-34 7

35-39 8

40-44 9

45-49 10

50-54 11

55-59 11

60-64 11

De franchise is gebaseed op de laagste wettelijke mogelijkheid, dus 11872.

En de kosten die de pensioenverzekeraar claimt, is dat normaal?

• Paul

De oude staffel die u noemt voldoet inderdaad niet aan de anti-discriminatieregels die we kennen op het gebied van leeftijd. De nieuwe staffel lijkt me een zgn. afgevlakte 3% staffel. Die zijn op zich toegestaan. Maar ze leiden tot een zeer matig pensioen. Hoewel e.e.a. natuurlijk afhankelijk is van beleggingsresultaten, is het denk ik vrij reëel om te stellen dat het pensioen de helft is van een “normaal” middel- of eindloonpensioen. De oude staffel was overigens ook geen vetpot, maar die heb ik niet doorgerekend.

Kennelijk wil uw werkgever op een zo goedkoop mogelijke manier toch “iets doen”.

Indien u na uw 65-ste ook nog een fatoenlijke boterham wilt kunnen blijven eten, zijn aanvullende maatregelen denk ik nodig. Overleg eens of het mogelijk is voor eigen rekening bij te sparen voor pensioen.

De 15% kosten is een lastige om te beoordelen. Wat verstaat u onder kosten? Zitten daar ook de premies in voor overlijdensrisicodekking en arbeidsongeschiktheid? Als dat zo is, lijkt me de verzekering niet duur. Als 15% is wat de tussenpersoon en maatschappij er aan verdienen: tja, dat lijkt me dan een kwestie van onderhandelen.

• Truus

Hoi Paul,

Bedankt voor jouw antwoord.

Gelden deze wettelijke regels al vanaf dit jaar, of net zoals de min. leeftijd van 21 pas vanaf volgend jaar?

• Paul

Beste Truss,

Nee,dat soort regels gelden al enige tijd, en staan los van de nieuwe Pensioenwet.