ACZ

• Saar

Hallo,

Gisteren heb ik bezoek gehad van iemand van het Advies Centrum voor Zorg en Welzijn.

Enkele weken geleden belden ze me hierover op. Het zou gaan om een onafhankelijk, vrijblijvend gesprek om mensen te informeren over de ontwikkelingen in de pensioen regeling, aangezien daar de laatste tijd nogal wat in verandert is.

Als 25-jarige ben ik nog niet echt met mijn pensioen bezig en dit leek me een uitgelezen kans om me er eens in te verdiepen.

Het begin van het gesprek was goed, duidelijke uitleg (wat een gedoe, zo'n levensloopregeling).

Maar toen kwam de man toch aanzetten met “wij hebben ook de levensloop regeling van Aegon”. En hij begon meteen formulieren in te vullen.

Ik zei dat ik eerst nog even wilde nadenken, even verder kijken wie wat nog meer te bieden heeft. Omdat ze onafhankelijk zijn verwachtte ik dat ze van diverse maatschappijen wat zouden vertellen zodat ik zelf een keuze kon maken. De man wilde echter niet eens namen geven van maatschappijen waarbij je dat nog meer kan doen (zo zag ik gisterenavond pas op internet dat ik zoiets ook met mijn eigen bank kan regelen, zo weinig weet ik er dus van).

Toen ik vroeg waarom ACZ/Aegon beter is dan andere aanbieders kon hij alleen als reden geven dat zij veel hoofdrekenwerk doen en met een kleine rekenmachine en dat andere bedrijven alles uitrekenen met een laptop en dan krijg je vaak rare berekeningen! (????? wat een reden????)

Ik zei dat ik nog niet meteen aan hen vast wilde zitten en dat ik er eerst over na wilde denken. Hij zei dat ik in totaal bijna 2,5 maand heb om op te zeggen als ik het toch niet wil, maar dat het wel makkelijk is als ik de papieren vast invul. Helemaal overdonderd heb ik getekend.

Ook schoof hij me een blaadje van Dela onder mijn neus, die ik na wat uitleg invulde. Toen ik voor alle zekerheid navroeg of dat ook pas 28 juni met mijn andere papieren ingaat bleek dat ik het per direct aan het afsluiten was. Ik zei dat ik dat niet wilde en dat ik ook hiervoor nog even rond wil kijken.

De man zei dat ik dan bij de datum van ondertekening 28 juni in moest vullen.

Als klapper op de vuurpijl mocht je ook nog namen invullen van mensen waarvan je denkt dat ze ook een bezoek van ACZ kunnen gebruiken.

Ik dacht nog, dat klinkt als die reclamemailtjes, dat je meer kans maakt op een prijs als je het mailtje doorstuurt naar andere mensen.

En ja hoor, even later zei hij dat als we 4 of 5 namen gaven we een cadeaubon, musicalbon of abonnement op een tijdschrift krijgen.

Tenenkrullend!!!!!

Ik zit serieus te overwegen om maar meteen mijn aanmelding te annuleren, want alleen de werkwijze spreekt me al niet aan. Onafhankelijk???? Vrijblijvend?? En daar moet ik mijn geld aan afgeven??

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken en wat jullie ervaringen hiermee zijn. En tips zijn ook heeeel erg welkom, aangezien ik nu in een voor mij nog onbekende wereld zit.

Met vriendelijke groeten,

Saar

• Simon Kabelfoon

Beste Saar,

gezien het feit, dat de meneer niet eens in staat is om met enig fatsoen verschillen tussen de diverse aanbieders aan te geven (zeker als men stelt onafhankelijk te zijn zou dat geen probleem mogen zijn?) kan ik alleen maar concluderen, dat je hier te maken hebt gehad met een “adviseur” die waarschijnlijk in een training van een paar uur een kunstje heeft geleerd, maar werkelijk NIETS snapt van waar het werkelijk om gaat.

WAT heb je nu aangekocht bij Aegon, een rekening of een levensloopverzekering?

Vermoed zo maar, dat het dat laatste is (vanwege de aanzienlijk betere provisieverdienste die hier aan zit voor de organisatie, maar ook voor meneer).

Die DELA is ook een lekkere provisie-opschrijver voor meneer en diens organisatie.

Waarom neem je deel aan de levensloopregeling??

Uit je bericht verwacht ik, dat je op dit moment pensioen opbouwt bij PGGM en dat je bovendien nog erg jong bent, dus nog een heel mooi beetje pensioen kunt opbouwen?

Kortom met welk argument wist meneer je over te halen, wat sprak je aan?

Heb je van hem een nette productinformatie gekregen waaruit blijkt wat je daadwerkelijk verkocht werd?

Heeft hij een zogenaamd klantprofiel opgesteld?

Kortom, heeft hij JOU geinventariseerd of heeft hij vooral zijn eigen portemonnaie geiventariseerd (en is die die nu aan het vullen).

Zonder alle details te kennen durf ik het advies wel aan.

Annuleren die hap en geef alsjeblieft geen namen van vrienden/kennissen/collega's door, want die krijgen met ditzelfde tenenkrommende verhaal te maken en als het een beetje tegenzit nemen ze het je nog kwalijk ook.

• Simon Kabelfoon

Nog een “aardige” link:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=45645

• Saar

Beste heer Simon,

Bedankt voor uw reactie.

Ik zal je vragen beantwoorden. Ik heb inderdaad een aanvraag gedaan voor een levensloopregeling. Ik heb dit gedaan omdat ik zo nu al geld opzij kan leggen wat ik kan gebruiken voor de studie van mijn eventuele kinderen, de aankoop van een huis en natuurlijk voor mijn pensioen. Ik zit inderdaad bij het PGGM.

De man liet mij zien wat voor bedrag er vrij komt als ik een bepaald bedrag per maand betaal. Hij heeft aan de hand van mijn laatste loonstrookje berekeningen gemaakt zoals hoeveel ik per maand moet betalen om aan een bepaald bedrag te komen etc. Het kwam verder erg betrouwbaar over. Maar ja, wat zegt dat tegenwoordig nog?

Ik heb nog gegevens van vrienden opgegeven, puur om de reden dat ik me schuldig zou voelen als ik ze hiermee opzadel.

Kunt u mij misschien vertellen of er op internet een site is die mij wel een onafhankelijk overzicht en/of uitleg kan geven over het afsluiten van een levensloopregeling? Ik ben een leek op dit gebied en weet niet echt waar ik moet zoeken.

Nogmaals bedankt!

Vriendelijk groeten,

Saar

• Simon Kabelfoon

Beste Saar,

De levensloopregeling is er om bepaalde vormen van verlof (of vroegpensioen) te financieren.

Dus NIET de studie van een kind, de aankoop van een woning o.i.d.

Voor meer (objectieve) informatie, ga naar www.pggm.nl, typ rechtsonder bij vragen de term “levensloopregeling” en je krijgt redelijk heldere informatie van wat de levensloopregeling inhoudt.

Wil je aan zo'n regeling gaan deelnemen (je zou een van de weinigen in Nederland zijn, want zo interesaant is die regeling helemaal niet!), dan kun je bij iedere willekeurige bank een levenslooprekening openen.

Wanneer je dat risico aandurft kun je met dat gespaarde geld zelfs gaan beleggen.

NOOIT in een (Aegon-)polis stoppen, want daarmee worden alleen maar onnodige kosten gemaakt die ten koste gaan van jouw spaargeld.

Hoogstwaarschijnlijk zul je er op uit komen, dat je gewoon wil gaan sparen (of dat doe je al) en wellicht een klein stukje wil gaan beleggen.

Zoek voor sparen gewoon een internetspaarrekening (dat geeft nog een beetje rente) en als je zou willen gaan beleggen, doe dat dan op een beleggingsrekening bij een bank in beleggingsfondsen. Kost beide het minst en geeft het beste resultaat (t.o.v. andere producten) en het blijft jouw geld waar je aan kunt komen wanneer het jou het beste uitkomt.

Succes en heb je na het lezen van de informatie op www.pggm.nl nog vragen, meld je gerust.