nieuwe baan zonder pensioen?

• Antoine

hallo,

ik ben in een verregaande staat van onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden bij een nieuwe werkgever. Deze heeft geen cao en dus ook geen pensioenopbouw. Ik probeer natuurlijk iets te doen in de vorm ve financiële compensatie maar wat dan?

ik heb al eerder gekeken en heb hier en daar wel iets gezien. Een onafhankelijke adviseur zou welkom zijn. Moet ik nu een verzekering zelf gaan bekostigen? en zo ja? wat moet dat me dan kosten?

graag hulp

• Paul

Gemiddeld kost een “normale” pensioenregeling zo tussen de 15 en 20% van de loonsom. U zou met uw aanstaande werkgever dat bovenop het bruto salaris kunnen zetten, en parkeren in een levensloopregeling. Dat mag tot 12% van het bruto jaarloon. Voor uw werkgever houdt dat de zaak overzichtelijk, en hij zit bij nieuw personeel nergens aan vast: u betaalt de levensloop nl. zelf. De ksoten van zo'n regeling zijn zeer beperkt. Er is niet sprake van een dure verzekering, maar een bankrekening. Waar u wel rekening mee moet houden, is dat een bankrekening geen gegarandeert inkomen kent voor uw eventuele partner. Dat zou u kunnen opvangen door een overlijdensrisicoverzekering te sluiten. Dit soort verzekeringen kennen soms verrassend lage tarieven: met ene paar honderd euro per jaar bent u klaar als u niet rookt en een bovengemiddeld inkomen hebt of wat vrije reserves in bijvoorbeeld de woning of een effectenportefeuille.

Dan zit u natuurlijk nog met het risico van arbeidsongeschiktheid. Wilt u dat verzekeren, kan dat privé, maar dat betekent wel een medische keuring. Of en hoe gunstig dat voor u uitpakt qua premie, kan ik niet zeggen. Reken maar op een jaarpremie van een paar duizend euro bij een normaal salaris.

Volgens mij ben je dan zo ongeveer klaar, en met minimale kosten aan diverse strijkstokken.

• Simon Kabelfoon

Paul,

Op zich prima oplossing (en inderdaad tegen de laagst mogelijke kosten), maar levensloop gaat toch niet verder dan tot maximaal 210% van het (laatste) salaris?

Bij pensioeninkomen van 70% van laatste inkomen is daar dan (iets meer) dan 3 jaar mee te financieren. Kom je evengoed nog een stuk tekort.

Wellicht toch een lijfrente-oplossing (per volgend jaar) zoeken?

Als alles een beetje meezit is dan bancair “lijfrente-sparen” toegestaan (en tegen naar verwachting lagere kosten dan een verzekeringsoplossing).

• Paul

Helemaal eens Simon.

Maar ik moet de jongere werknemer nog tegenkomen die zelf al begint met 12% salaris opzij te zetten. Het plafond van 210% is inderdaad wel een belemmering als het echt je oudedagsvoorziening is.

Of die lijfrentespaarrekening nu echt zo veel goedkoper wordt, weet ik nog niet. In de uitkeringsfase krijgt de bank er dan immers wel een complete loonadministrate bij. Of wil je dan switchen naar een “echte” lijfrente? Want volgens mij mag dat ook volgens de voorstellen.

• Simon Kabelfoon

Uitkerungsfase tegen die tijd bezien.

Opbouw zal naar verwachting tegen (aanzienlijk) lagere kosten gaan.