afzien van pensioen bij scheiding

• N.Kreuk

Wie ik de volgende vraag voorstellen.

Ik ben nu ongeveer een jaar gescheiden. Om precies te zijn op 6 mei 2010. Mijn ex-partner heeft er bij in gestemd geen rechten te ontleden aan mijn pensioen en heeft er afstand van gedaan. Alles ging toen nog in redelijke harmonie. Helaas is de situatie sterk verslechterd en dreigt ze nu als nog aanspraak te gaan maken op mijn pensioen. mijn vraag is, nu of dit mogelijk is.

Alvast bedankt voor de reactie,

• Peter Jung

Hallo N,

Als ze afstand gedaan heeft van haar recht op pensioenverevening zal dat ongetwijfeld

schriftelijk vastgelegd zijn in het convenant, wat door jullie beiden ondertekend is en bladzijde

na bladzijde geparafeerd.

M.i. kan ze hier niet meer op terugkomen, tenzij jij instemt.

Vrgrt,

Peter

• Anne

Hallo.

We hebben in het convernant opgenomen dat we afzien van elkaars pesioen.

Moet je dat ook nog regelen bij je pensioenfonds?

Zo ja hoe

• Peter Jung

Hallo Anne,

Jullie hebben afstand gedaan van elkaars recht op ouderdomspensioen.

Je hoeft dan eigenlijk niets te doen.

Naast het ouderdomspensioen kan het ook zijn dat je aanspraak kan

maken op het nabestaandenpensioen van je ex.

Om hiervan een bewijs te krijgen is het noodzakelijk dat je alsnog het

formulier opstuurt, wat je kan verkrijgen via Postbus 51.

Een link kan je vinden op mijn website.

Vrgrt,

Peter

• Paul

Beste lezers, het volgende: Mijn ex-vrouw heeft afgezien van alle pensioenrechten die ik heb opgebouwd t/m 1999(scheidingsjaar). dit is ook in de echtscheidingspapieren vermeld en ook doorgegeven aan de desbetreffende fondsen. In het jaar 2000 ben ik hertrouwd. 1e vraag: heeft nu mijn 2e vrouw nu automatisch de rechten verworven van de periode voor 1999 ? 2e vraag: Of komen alle rechten van voor 1999 voor mijn persoon alleen ? Uiteraard komen de rechten vanaf 2000 ook voor mijn huidige vrouw.

Volgend jaar gaat mijn pensioen in, in de maand mei. Ik ben nu druk bezig om te controleren of alles klopt. In Mijnpensioenen.nl staan de brutobedragen vermeld. Maar ik kan nergens vinden of inderdaad de afgesproken, afzien van de rechten, vermeld staan. Ook niet in de jaaropgaven die je ontvangt. Stel: Dat er alleen de bedragen staan in een situatie dat je een keer gescheiden bent en dat mijn ex nog de rechten zou hebben, ontvang je dan minder pensioen ? Of ontvang je meer als inderdaad alles klopt en alles voor 1999 nu alleen op mijn naam staat ? Ik weet niet of het domme vragen zijn, zo ja, so be it, zo nee, dan graag een serieus antwoord. Deze vragen stel ik om te kijken of er misschien iemand in hetzelfde schuitje zit en/of iemand verstand van zaken heeft. Ik weet wel ik kan de fondsen zelf ook benaderen, maar mijn ervaring is dat als je het via een forum doet, andere mensen er ook hun voordeel mee kunnen doen ! Voor de persoon of het meervoud hiervan die mij willen beantwoorden een hartelijke groet van Paul

• Peter Jung

Hallo Paul,

Afgezien van alle pensioenrechten? Neem toch aan niet van haar aanspraak op Bijzonder Nabestaandenpensioen als dat aanwezig was.

Normaal gesproken wordt er bij een scheiding alleen gesproken over het ouderdomspensioen. Het Nabestaandenpensioen valt volledig

buiten de boedelscheiding, is namelijk volledig eigendom van de meeverzekerde ex-partner (1e vrouw).

Een advocaat praat daar in het algemeen niet over.

1e vraag: 2e vrouw: Heeft niets verworven. Als je opnieuw van de echt zou scheiden wordt er verevend vanaf datum 2e huwelijk.

2e vraag: Alle rechten van voor 1999 zijn wat betreft het ouderdomspensioen tot 2e huwelijk dus alleen voor jou

Een nieuw nabestaandenpensioen zal afgesloten zijn onder aftrek van het Bijzonder Nabestaandenpensioen van je 1e vrouw of ze

daar nu afstand van gedaan heeft of niet.

Je ouderdomspensioen heeft geen verandering ondergaan, je ontvangt niet meer, maar ook niet minder.

Als er verevend zou zijn, wat dus niet geval is, hangt e.e.a. af van de administratie van de betrokken verzekeraar(s).

1. Het volledige ouderdomspensioen zou nog steeds geadministreerd kunnen staan, zeker als

sprake is van een aansprakensysteem. Op datum scheiding ben je geïnformeerd, dat een deel van dit pensioen op de

pensioendatum uitgekeerd wordt aan je ex.

2. Als sprake is van een beschikbaar premiesysteem, is het verevende pensioen wellicht apart gezet.

Er kan geen eenduidig antwoord gegeven worden. Elke verzekeraar en binnen die verzekeraar elk ander product

kan anders in elkaar zitten.

Vrgrt,

Peter

• Fred van Oosterum

Mevrouw, meneer,

Iemand is 5 jaar geleden gescheiden van een DGA. In de BV zit het deel verevend pensioen.

Mag je na 5 jaar nog afzien van dit deel van het pensioen op de balans van de BV van de ex-echtgenoot/DGA?

Onder welke voorwaarden zou dat nu nog mogen.

Volgens mij kan dat niet meer.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Fred van Oosterum

06-55818790

• Peter Jung

Hoi Fred,

Ik heb niet zo snel een pasklaar antwoord.

Als de bedragen bij een normale verzekeraar zouden staan, zou ik als antwoord gegeven

hebben, dat beide partijen het daar over eens zouden moeten zijn en uiteraard de

betrokken verzekeraar. Er dient daarvoor een speciale overeenkomst opgemaakt te worden,

die door beide partijen ondertekend dient te worden.

Voor wat betreft de gereserveerde bedragen op de balans, denk ik dat je het beste

een fiscalist kan raadplegen.

Met vriendelijke groet,

Peter