Hier spreekt echt een pensioen-leek, maar wel een nieuwsgierige en wellicht dat veel mensen mij hier kunnen helpen.
Ik ben 26 en draag nu net anderhalf jaar pensioenpremie af via mijn werkgever. Ik werk in de klein-metaal en draag zodoende af aan Pensioenfonds Metaal en Techniek. Dit is zo'n 7% van mijn bruto-loon. Ik vind dit elke maand best een fors bedrag, maar als het een waardevol fonds is, kan ik daar mee leven. Maar is dat ook zo? Wat zijn de ervaringen met dit pensioenfonds?
Zoals gezegd draag ik 7% van mijn bruto-loon af, maar wordt dat bedrag dan belastingvrij gestort? Of gaat er vervolgens alsnog loonbelasting af? Of wordt dat op het moment dat je pensioen uitgekeerd gaat worden verrekend?
En stel nu dat ik besluit mijn pensioen in eigen beheer te nemen, kan ik het dan ook van mijn bruto-loon in een fonds laten storten? Of moet ik het overstorten van mijn eigen bankrekening van mijn nettoloon?
Waarschijnlijk een lachertje voor veel mensen deze vragen, maar ik ken niemand die me duidelijke antwoorden op deze vragen geeft.
Bij voorbaat dank!