Pensioenfonds Metaal & Techniek etc

• Marlies

Hier spreekt echt een pensioen-leek, maar wel een nieuwsgierige en wellicht dat veel mensen mij hier kunnen helpen.

Ik ben 26 en draag nu net anderhalf jaar pensioenpremie af via mijn werkgever. Ik werk in de klein-metaal en draag zodoende af aan Pensioenfonds Metaal en Techniek. Dit is zo'n 7% van mijn bruto-loon. Ik vind dit elke maand best een fors bedrag, maar als het een waardevol fonds is, kan ik daar mee leven. Maar is dat ook zo? Wat zijn de ervaringen met dit pensioenfonds?

Zoals gezegd draag ik 7% van mijn bruto-loon af, maar wordt dat bedrag dan belastingvrij gestort? Of gaat er vervolgens alsnog loonbelasting af? Of wordt dat op het moment dat je pensioen uitgekeerd gaat worden verrekend?

En stel nu dat ik besluit mijn pensioen in eigen beheer te nemen, kan ik het dan ook van mijn bruto-loon in een fonds laten storten? Of moet ik het overstorten van mijn eigen bankrekening van mijn nettoloon?

Waarschijnlijk een lachertje voor veel mensen deze vragen, maar ik ken niemand die me duidelijke antwoorden op deze vragen geeft.

Bij voorbaat dank!

• Simon Kabelfoon

Of het nu een goed of minder goed fonds betreft (hoe en wie beoordeelt dat?) maakt eigenlijk voor u niet zoveel uit.

U neemt deel op grond van afspraken die tussen CAO-partijen zijn gemaakt en that's it!

Als het goed is wordt u overigens wel jaarlijks door het pensioenfonds geinformeerd over wat er voor u aan pensioen is opgebouwd.

U draagt een deel van uw bruto-loon af (daar betaalt u dus geen belasting en werknemerspremies over), maar dat betekent wel, dat de pensioenuitkeringen t.z.t. bruto zijn.

Een simpele/sobere definitie van “pensioen” is “uitgesteld loon”.

Gezien het vorenstaande is een “pensioen in eigen beheer” alleen om die reden al uitgesloten, maar daarvoor zijn meerdere redenen, maar die zijn voor u dus niet zo relevant.

Wat u altijd kunt doen (wanneer u vindt, dat u bijvoorbeeld te weinig pensioen opbouwt) is in eigen beheer aanvullend sparen (nooit in een polis of iets dergelijks doen, maar gewoon op een spaarrekening of wanneer u beleggen wel interessant vindt op een beleggingsrekening).

B.t.w. uw vragen zijn zeker geen lachertje, u behoort tot de selecte groep werknemers die echt eens wil weten hoe dat nu eigenlijk zit mijn zijn/haar pensioen.

Zouden meer mensen moeten doen.

• Marlies

Simon Bedankt!

hier had ik dus echt geen idee van! Dus als ik het goed begrijp is een ieder die in de (klein)metaal werkt, aangezien er een afspraak is in de CAO, “veroordeeld” tot dit pensioenfonds? (veroordeeld tussen haakjes omdat ik dus geen idee heb of het positief dan wel negatief is).

En met een goed fonds bedoel ik eigenlijk of het deel dat je afdraagt nu, ook straks overblijft. Ik stel me zo voor dat ook bij deze fondsen een % afgestaan wordt aan overhead (personeel etc) van de fondsen. Is dit veel? En belegt het fonds? En zo ja zijn dit dan “zekere” beleggingen, met een redelijke kans op waardevermeerdering?

Inderdaad heb ik vorig jaar eens een overzicht gehad van opgebouwd pensioen, maar ik begreep daar helaas niet veel van. Temeer omdat ik in december 25 geworden was, en dat overzicht slechts over een halve maand pensioen betalen ging. Misschien dat ik op het moment dat ik dit jaar weer een overzicht ontvang ik hier maar eens te biecht moet gaan over wat er nu werkelijk staat….

• Simon Kabelfoon

Marlies,

Waar mensen werken worden kosten gemaakt, dus ook bij de uitvoering van een pensioenfonds, maar dat geldt ook voor de mensen van jouw (Post-)bank etc. etc.

Totnogtoe zijn de pensioenfondsen er goed in geslaagd om de toegezegde pensioenen daadwerkelijk uit te keren.

Dat is niet “per ongeluk”, want er is een fatsoenlijk toezicht op die pensioenfondsen, dus er is sprake van een behoorlijke mate van zekerheid.

Pensioenfondsen beleggen alle ingelegde pensioenpremies uiteraard, maar dat is niet alleen in (risicovolle) aandelen, maar ook in de vele andere vormen van beleggen, zodat er een gezonde mix (doorgaans) bestaat tussen risico en rendement.

Ongetwijfeld zijn er mensen/instanties die tot een beter resultaat zouden kunnen komen wanneer men zelf zou gaan beleggen (kosten zullen wellicht wat lager zijn). Maar de ervaring leert ook, dat de gemiddelde particuliere belegger niet zo'n goede vermogensbeheerder is (en vaak op verkeerde impulsen aankopen of verkopen verricht).

In die zin kun je een pensioenfonds ook als een vermogensbeschermer zien.

• DRIEKUS

Marlies denk ook een na wat er met je AOW premie gebeurt, die maken ze gelijkk op. Er zit niets in de pot. Dat gaat in andere landen anders

• DRIEKUS

Simon leg ook AOW eens uit

• Marlies

AOW is een factor waar ik persoonlijk geen invloed op kan uit oefenen. Op mijn pensioen wel en daarom vind ik het ook belangrijk om daar me in te verdiepen!