Prepensioen en VUT premie

• Hanneke

Hallo ik heb een vraag. Ik was eens de papieren van mijn vriend aan het doorkijken en zag een brief van zijn werkgever dat de prepensioen en VUT regeling zou vervallen in 2006. Toen ik zijn salarisstroken nakeek bleek dat hij wel nog gewoon premie betaald voor beide. Hij is inmiddels net uit dienst en belde zijn werkgever hiervoor op en die zei dat hij die premie wel nog gewoon moet betalen voor de mensen die daar nu gebruik van maken ofzoiets. Ik dacht eerlijk gezegd dat je pensioen voor jezelf opbouwde en niet voor anderen, maar ik kan me vergissen. Weet iemand of het klopt dat hij nog gewoon premie betaald en hoe lang moet hij dat nog betalen dan..??

Alvast bedankt.

• dirk

als de vut en pre pensioen is afgeschaft in dat bedrijf dan betekent dat de nog werkenden tot hun 65 ste jaar moeten doorwerken.er zijn echter een aantal mensen die er al van profiteren.als de laatste vutter 65 jaar is geworden moet de premie inhouding stoppen.

• xx

Hanneke,

Informeer eens bij de pensioenuitvoerder hoe de VUT-regeling wordt gefinancieerd.

Er zijn namelijk twee mogelijkheden met betrekking tot de VUT:

1) Er is geen pot gereserveerd en de uitkeringen vinden plaats door middel van het omslagstelsel, derhalve betaalt een deelnemer in het bedrijf mee aan de VUT-betaling voor de Vutters. Ook na 01-01-2006.

2) Er is door de pensioenuitvoerder/verzekeraar een pot gereserveerd om toekomstige betalingen te doen als iemand met de VUT gaat. Deze pot moet worden gefinancieerd. In deze situatie is de vraag hoe, dit omdat vanaf 1 januari 2006 de pensioenleeftijd formeel op 65 jaar is komen te staan, de financiering van de toekomstige VUT-uitkeringen tot stand is gekomen.

Met betrekking tot de inhoudingen:

Voor het pre-pensioen mag er geen inhouding van pensioenpremie meer plaatsvinden, tenzij je vriend per 01-01-2006 ouder dan 55 jaar is. Voor deze mensen is er een overgangsmaatregel van toepassing, dat wil zeggen dat zij door mogen gaan met de opbouw van het pre-pensioen. Ervan uitgaande dat dit niet van toepassing is, dan is er ten onrechte pre-pensioenpremie ingehouden, daar de opbouw per 1 januari 2006 is gestopt.

Voor de VUT-uitkeringen : dit is afhankelijk hoe een en ander in elkaar zit. Zie punt 1.

M.vr.gr,