Werkgever heeft geen pensioenregeling

• Maria

Ik ben net begonnen met werken en mijn werkgever heeft geen pensioenregelingen. Ik moet dit zelf gaan regelen werd mij verteld, wel draagt hij 50% bij in de kosten.

Hoe pak ik het aan om dit te regelen? Weet iemand een betrouwbare onafhankelijke adviseur in regio Den Haag?

• NW

De ellende in dit land is dat men er zelf voor moet gaan zorgen, wil je graag aan het werk.

Ik ben 28 jaar lang postbode geweest en ben maar weggegaan vanwege de versobering in de brief post logistiek.

Op zoek naar wat anders, nou ik neem nog een pensioen mee uit de ambtenaren tijd, dus veelste duur voor een ander bedrijf.

Ik hoorde van oud collega,s van de TNT dat ze salaris moeten gaan inleveren vanwege hun pensioen.

Jij moet even na gaan checken hoe jouw brutto/netto maand salaris is.

Ga daarmee naar een bank, een pensioen adviseur zal jouw verder helpen want volgens mijn verdien je dan, afhankelijk wat je doet, meer maar je moet voor je eigen pensioen opbouw zorgen.

• John

Als je, zoals ik, alleen bent, waarom dan zo'n dure verzekering? Na veel zeuren kreeg ik te horen dat de verzekeringsman van mijn baas 16% vangt van elke premie die ik betaal. En die verzekeringsmaatschappij zal er ook wel het nodige op graaien.

Na 5 jaar had ik zelf 12.000 betaald, en mijn baas ook. Maar er zat maar 13.000 in de pot. Rara wie er beter van is geworden?

Ik ben er ook mee opgehouden, en zet nu elke maand een bedrag opzij via de bank.

• Robert

Is het niet zo dat het geld dat je via een pensioen spaart belastingvrij is (bruto, belasting betaal je als het uit het potje komt) en alles dat je zelf spaart niet? Dan verlies je dus afhankelijk van belastingschaal ongeveer 40% waar je rendement op kan maken. Ik weet niet of het uitmaakt, aangezien je weer belasting moet betalen aan het einde van de rit over een groter bedrag. Maakt dat uit?

• xx

Uhm,

Vakantie in of woonachtig in Duitsland?

Pensioenpremie is inderdaad belastingvrij totdat het pensioen ingaat (omkeerregel).

Er zijn echter verschillende ‘soorten’ pensioen die op verschillende manieren gefinancierd kunnen worden. Om nu te zeggen dat je 40% rendementsverlies hebt, is wat een boute uitspraak.

Vergeten wordt dat veel werkgevers bijdragen in de door de werknemer te betalen pensioenpremies. Daarnaast zijn pensioenaanspraken respectievelijk pensioenkapitaal, dit tot een bepaald bedrag, beschermd, dus niet afkoopbaar (in de nieuwe pensioenwet is er wel een uitzondering opgenomen, echter dat voert hier te ver).

Dus om te berekenen wat je rendementsverlies is moet je weten:

- welke pensioentoezegging er is,

- hoe deze wordt gefinancierd;

- of er sprake is van een bijdrage van de werkgever in de te betalen pensioenpremies aan de verzekeraar/pensioenfonds;

- als je niet deelneemt aan een pensioenregeling, voor wat bedrag je een lijfrente fiscaal mag aftrekken en welke kosten er zijn bij de te sluiten polis;

- wil je zelf sparen, dan is van belang de toekomstige rendementsheffing;

- de kans dat je werkloos wordt etc. en bij zelf sparen je opgespaard kapitaal kan ‘opeten’ waardoor je geen oudedagsvoorziening hebt;

- plus al het andere wat ik ben vergeten.

M.vr.gr,