vroegpensioen vervalt en hoe nu verder

• Bert Plasmans

het vroegpensioen is nu komen te vervallen en mijn vroegpensioenfonds geeft mij 3 opties om het gespaarde bedrag te verkrijgen 1 overdracht naar pensioenfonds,2 naar levensloopregeling 3 op het vptech fonds laten staan .

ik doe niet mee aan levensloop dus overdracht aangevraagd bij het AEGON pensioenfonds.

Deze willen hier niet aan mee werken, omdat het geen reguliere overdracht is moet de werkgever meetekenen,en deze weigert.

moet ik nu naar mijn centjes fluiten , waarom is dit zo slecht geregeld?

• xx

Bert,

Als optie 1 en 2 niet van toepassing zijn, blijft optie 3 over. Het gespaarde bedrag blijft staan bij Vptech-fonds en wordt uitgekeerd op de vroegpensioenleeftijd.

M.vr.gr,

• DRIEKUS

Zou een vierde oplossing niet zijn gewoon weer gaan werken?

• David

Mm, raar dat de werkgever niet wil meewerken. Bij inbreng van prepensioen in ouderdomspensioen gaat voor het fonds of de verzekeraar niets verloren.

Ik adviseer je rechtstreeks de pensioenuitvoerder te benaderen en deze te vragen wat de wettelijke mogelijkheden zijn.

• Bert Plasmans

dank voor je antwoord,ik heb AEGON inderdaad gevraagd hoe de wettelijke regeling is , die is er niet of heel onduidelijk.

De juridische afdeling zou ermee bezig zijn , maar voorlopig hebben ze het standpunt:geen wettelijke overdracht dus werkgever moet akkoord geven.

PVF achmea reageert : dit hebben we nog niet gehoord

vandaar dat ik hoopte via dit prikbord een reactie van iemand te krijgen die iets drergelijks ook beleeft

• Simon Kabelfoon

Dat ligt wellicht aan de pensioenregeling?

Wanneer het een eindloonregeling betreft worden extra-dienstjaren ingekocht.

Werkgever dient dan over die extra-dienstjaren bij toekomstige salarisverhogingen extra-pensioen in te kopen en dat kost een paar “knaken”. Kan me er in dat geval wel iets bij voorstellen.

• David

Het afkoopverbod voor pensioenen geldt niet langer voor reeds opgebouwde prepensioen aanspraken. Echter, de contractspartijen, in dit geval in ieder geval de werkgever, zijn niet verplicht om het prepensioen af te kopen.

Wees in ieder geval niet bang dat het gespaarde kapitaal zal verdwijnen. Als de prepensioen regeling toelaat dat de ingangsdatum wordt verschoven, kun je het gespaarde kapitaal zo aanwenden dat je eerder met pensioendatum kunt. Dit is echter geheel afhankelijk van de gespaarde aanspraken, omdat er niet langer wordt opgebouwd.

• Bert Plasmans

bedankt Simon,

zo zit het geloof ik in elkaar.

wat ik dan jammer vind is dat de VPtech(het vroegpensioenfonds) zonder voorwaarden aangeeft dat we het over kunnen dragen.

dit is onjuiste of in ieder geval halve informatie.

Daarom vroeg ik of iemand wist of dit wettelijk geregeld was

• Bert Plasmans

David ,

dank voor je antwoord , zou je dit nog iets toe kunnen lichten

het verbod is opgeheven ,maar er is geen verplichting zie ik dat goed?

ik ben niet zozeer bang dat het gespaarde kapitaal zal verdwijnen, echter hoe zit dat bij voortijdig overlijden ,krijgt de erfgename dan de beschikking ? en hoe kan ik dit bedrag aanwenden voor vroegpensioen zoals jij dat noemt .

kan je dat uitleggen of vraag ik te veel?

• David

Je ziet het goed. Geen verbod meer op afkoop voor prepensioen, maar wel insteming van de contractspartij.

Waarschijnlijk is het opgebouwde kapitaal in de prepensioen regeling nog niet voldoende om 2 of 3 jaar eerder te kunnen stoppen met werken. Wel kun je, indien de regeling dat toelaat, de ingangsdatum zo verschuiven dat je bijvoorbeeld 1 jaar met prepensioen kunt gaan, gevolgd door het ouderdomspensioen op 65-jarige leeftijd. Dit ligt vanzelfsprekend aan het opgebouwde kapitaal.

Hte is de vraag of de prepensioen regeling een nabestaandenregeling heeft. Zo niet, dan verkrijgt de aangewezen nabestaande geen prepensioen. Veelal heeft de ouderdomspensioen regeling echter een nabestaandenpensioen, zodat het niet nodig is om een nabestaandenpensioen te verzekeren in de prepensioenregeling.

Dit hangt dus af van de afspraken. Ik adviseer je het reglement te bestuderen van zowel de prepensioenregeling als het ouderdomspensioen.