Nabestaandenpensioen en overdragen pensioen

• drupke

Net overgestapt naar een nieuwe werkgever kom ik voor een paar vragen te staan:

-Moet ik kiezen voor een nabestaandenpensioen of niet? Wat zijn de voor en nadelen daarvan. Mijn werkgever had het erover dat ie van mij een schriftelijke verklaring wilde als ik er niet voor koos om een nabestaandenpensioen te nemen omdat ie anders in de problemen kan komen??

-Ik heb negen jaar pensioen opgebouwd bij mijn vorige werkgever. Moet ik dat laten storten in mijn nieuwe pensioenfonds? Hoe gaat dat in zijn werk?

• Simon Kabelfoon

Wanneer u een partner en/of kinderen heeft lijkt een nabestaandenpensioen een prima plan. Na uw overlijden valt er immers een inkomen weg en een nabestaandenpensioen kan dat (ten dele) opvangen.

Wanneer u dit niet wenst (waarom niet?) is het zeer verstandig van uw werkgever om u daarvoor te laten tekenen, een zogenaamde afstandsverklaring of afstandsovereenkomst. Uw werkgever is overigens beter af, wanneer hij deelname uberhaupt verplicht stelt, want afstandsverklaringen kunnen (in de toekomst) nog wel eens tekort schieten.

Waty betreft uw elders opgebouwde pensioen.

Zet sowieso het traject van waardeoverdracht in (dat kost niets en verplicht u nog tot niets).

Van uw nieuwe uitvoerder ontvangt u op enig moment een voorstel voor de inkomende waardeoverdracht wen wat dat doet in de nieuwe regeling.

Op basis van die informatie kunt u pas beoordelen (of laat dat over aan een deskundige) of overdracht zin heeft (of kan gaan hebben).