zelf pensioen regelen

• bas

Stel ik stap over naar een werkgever zonder pensioenregeling (kans is groot).

Hoe moet ik mijn huidige (premie vrije) pensioenregeling dan omrekenen naar een maandsalaris waarmee ik mijn huidige pensioenregeling kan compenseren. Heb maar matig zicht op hoe dat werkt. Mijn regeling nu bestaat uit een eindloonregeling en daarbovenop een beschikbare premie regeling (8 jaar opgebouwd).. Is het een kwestie van natte vinger werk met percentages? Van de eindloonregeling is het nauwelijks te achterhalen wat daar per maand aan betaald wordt door mijn werkgever. En om dat nu maar zomaar te vragen..

Is het zo dat de enige manier om als particulier persoon aan mijn pensioen te werken een lijfrentepolis zal zijn? Ik heb begrepen dat C-polissen niet meer mogen (waarom weet ik niet, als iemand daar een antwoord op heeft dan graag).

Ik ben overigens 35.

groet,

Bas

ps. kan iemand mij vertellen waarom het zo ingewikkeld en ondoorzichtig moet zijn? pffff :-)

• Simon Kabelfoon

Is niet 1-2-3 te melden wat u aan meer-bruto-inkomen zou moeten hebben om daarmee vervolgens zelf een “pensioen”-voorziening op te bouwen.

U geeft aan een eindloonregeling te hebben en daarboven op nog een beschikbare premieregeling.

Zonder de inhoud van die regelingen te kennen is het onmogelijk een vergelijk te maken voor het totale “salaris-huis”.

Naast de lijfrentepolis kunt u ook gewoon sparen/beleggen.

Bovendien komt per 01-01-2008 (als wetgeving door eerste kamer gaat) er de mogelijkheid van bancair lijfrentesparen waarbij de verwachting is, dat dat qua kosten fors lager zal uitpakken dan een lijfrentepolis.

Zou wat dat aangaat dus even afwachten wat de ontwikkelingen (en per wanneer) gaan worden.

Een C-polis heeft in dit verband sowieso geen zin, want dat blijft een pensioenpolis en daar dient uw werkgever een bepaalde rol in te spelen (en die wil dat blijkbaar niet, want heeft geen regeling). Het exacte waarom van het niet meer mogen voeren van een C-polis kan ik u niet direct melden, maar heeft wel alles te maken met de nieuwe Pensioenwet.

Ingewikkeld en ondoorzichtig……. u kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als u zelf wil. U kunt gewoon sparen/beleggen (rekentools zijn beschikbaar op www.berekenhet.nl), u kunt gebruik maken van fiscale faciliteiten (die soms tot een knap voordeel kunnen leiden t.o.v. netto-sparen) met de daaraan klevende beperkingen of, wanneer er een pensioenregeling zou zijn kunt u daar aan deelnemen.

Meer smaken zijn er eigenlijk niet.