pensioenopbouw eindloon

• ton

Moet ik voor de berekening van het pensioen rekening houden met een stijging van de AOW? Door deze stijging kan een bovenmatiging optreden (met name bij eindloonregeling) waardoor de omkeerrgeling zou komen te vervallen..

• Simon Kabelfoon

Als het goed is kan er geen bovenmatigheid optreden.

Pensioen wordt bij eindloon doorgaans opgebouwd over de pensioengrondslag (dat is het pensioengevend loon minus de AOW-franchise).

Een stijging van de AOW zal een stijging geven van de AOW-franchise, waarmee de pensioengrondslag navenant afneemt (en weer toeneemt wanneer loon hoger wordt).

• ton

Bij eindloon is er sprake van een backservice. Dit treedt op door salarisverhoging. stel in de laatste jaren stijgt de AOW, dan zou ik minder pensioen hoeven op te bouwen, maar ik heb al mijn salarisaanpassingen al wel afgefinancierd middels backservicekoopsommen. (gebaseerd op oude AOW bedrag). Zo kan mi wel een bovenmatigheid optreden.

• John

Volgens mij mis je een stap Ton, maar ik kan het fout hebben. De backservice is toch de affinanciering van het extra pensioen wat bijvoorbeeld in 2007 ontstaat o.b.v. de normen (dus incl. AOW) over voorgaande jaren? Je financiert dus af incl. de hogere AOW (bedrag 2007) in je berekening.

In de laatste jaren zul je bij een gelijkblijvend salaris en een stijgende franchise dan een steeds lagere jaaropbouw krijgen in die jaren, maar per saldo op je opbouwpercentage keer diensttijd uitkomenover de laatste grondslag (salaris -/- AOW). Bij een overschot in financiering is het dan of feest bij de uitvoerder (zal wel weer) of bij de werkgever (restitutie wat ik in mijn 20 jaar praktijk nog nooit heb gezien).