Vervroegd pensioen

• Peter

Beste lezers,

Ben 63 jaar oud, heb via mijn ex werkgever een flexpensioen opgebouwd. Heb met ingang van 1 januari geen inkomsten meer. 1e vraag is nu, wat te doen ,of mijn pensioen vervroegd aanspreken per 1 januari, of tot mijn 65 gebruik maken van mijn spaargeld en dan pas het pensioen aanspreken?.

Vraag 2: Op mijn 65 ben ik verplicht een pensioen te kopen, vraag me af of er veel verschil zit tussen de verschillende pensioen aanbieders.

Wat mij als leek stoort, is het feit dat ik verplicht ben om een pensioen te kopen, terwijl als ik bv. binnen een jaar kom te overlijden het hele opgebouwde kapitaal vervalt aan het pensioenfonds. Zij er constructies bekend om dit anders te doen, bv. iets in eigen beheer?

Vr.Gr.

Peter

• andre

bij het programma apperetivo komt altijd iemand die over pensioenen van alles weet. zover hij zegt kan je tot eind van het jaar je geld weghalen bij het pensioenfonds en iets in eigen beheer doen.

of het klopt ik zou het niet weten.

maar kijk eens bij dat programma

en vraag het hem. hij heeft ook een boekje erover

het is van rtl4

andre

• Frank Hopman

Beste Peter,

Ik wil graag reageren op je vragen.

Vraag 1:

Als je over voldoende vermogen beschikt zou ik je aanraden om de ingang van je pensioen uit te stellen. Als je de ingangsdatum van je pensioen uitstelt tot 65 jaar krijg je immers meer pensioen dan als je het op 1 januari 2008 laat ingaan. Ik zou aan de pensioenuitvoerder vragen hoeveel pensioen je krijgt als je 64 of 65 jaar wordt, dan kun je zelf zien wat het verschil is. Pensioenuitvoerders zijn in het kader van de nieuwe Pensioenwet die op 1 januri 2007 is ingegaan, wettelijk verplicht om je deze informatie te verstrekken. Als je over voldoende vermogen beschikt zou je aan de pensioenuitvoerder ook kunen vragen hoeveel pensioen je krijgt als je bijvoorbeeld het pensioen pas op 66 jaar zou laten beginnen. Wettelijk gezien moet het pensioen ingaan uiterlijk op je 70e verjaardag. Je kan de pensioenuitvoerder ook vragen om een zogenaamde hoog-laag constructie. Dat wil zeggen dat gedurende de eerste jaren dat je pensioen krijgt het pensioen hoger is dan in de jaren daarna.

Vraag 2

Er kan inderdaad behoorlijk veel verschil zitten tussen de verschillende aanbieders. Het is dan zaak om bij verschillende verzekeraars offertes aan te vragen en deze met elkaar te vergelijken. Het is dan zaak om bij de verzekeraars te vragen a) tegen welke rentestand het pensioen wordt aangekocht (hoe hoger de rente, hoe hoger je pensioen en vice versa) en b) welke kosten ze in rekening brengen.

Het feit dat je met je opgebouwde pensioenkapitaal een pensioen moet aankopen, is wettelijk vastgelegd. Het kapitaal dat je hebt opgebouwd noemen de technici een “ kapitaal bij leven”. Tijdens de periode dat je het kapitaal hebt opgebouwd moet je ieder jaar een zogenoemde sterftebonus hebben gekregen (verhoging van je kapitaal), vanwege het feit dat je niet bent overleden (klinkt wel een beetje cru).

Als je een partner hebt, zou je voor je kapitaal ook een ouderdomspensioen en een nabestaandenpensioen kunnen aankopen. Als jij dan komt te overlijden, krijgt je partner een nabestaandenpensioen uitgekeerd. Let wel, omdat een ouderdomspensioen en een nabestaandenpensioen allebei een waarde vertegenwoordigen, is het ouderdomspensioen bij aankoop van ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen lager dan als je alleen ouderdomspensioen aankoopt.

> Beste lezers,

> Ben 63 jaar oud, heb via mijn ex werkgever een flexpensioen

> opgebouwd. Heb met ingang van 1 januari geen inkomsten meer.

> 1e vraag is nu, wat te doen ,of mijn pensioen vervroegd

> aanspreken per 1 januari, of tot mijn 65 gebruik maken van

> mijn spaargeld en dan pas het pensioen aanspreken?.

>

> Vraag 2: Op mijn 65 ben ik verplicht een pensioen te kopen,

> vraag me af of er veel verschil zit tussen de verschillende

> pensioen aanbieders.

> Wat mij als leek stoort, is het feit dat ik verplicht ben om

> een pensioen te kopen, terwijl als ik bv. binnen een jaar kom

> te overlijden het hele opgebouwde kapitaal vervalt aan het

> pensioenfonds. Zij er constructies bekend om dit anders te

> doen, bv. iets in eigen beheer?

>

> Vr.Gr.

> Peter

• Peter

Bedant voor de ontvangen reacties, ik zal hier zeker mijn voordeel mee doen.

Vr.Gr.

Peter