pensioen laten uitkeren

• Astrid

Hallo,

Ik kreeg onlangs een brief van Philips waar ik een paar maanden heb gewerkt dat ik mijn opgebouwde pensioen kan laten overmaken naar mijn betaalrekening. Dit komt neer op ongeveer 500 netto. Zitten hier nog haken en ogen aan mbt belastingaangifte of kan ik dit bedrag beter inbrengen in mijn huidige pensioen?

Alvast bedankt voor de moeite…

• Simon Kabelfoon

Begrijp ik hieruit, dat het “beetje” pensioen dat u daar heeft opgebouwd door, Philips in 1 keer wordt uitgekeerd/afgekocht?

Meestal wel zo handig, maar let even op wanneer u bijvoorbeeld zorg-/huurtoeslag ontvangt. Door die eenmalige uitkering kunt u net in aanmerking komen voor iets minder of geen toeslagen. Heeft u daar geen “last” van dan zou ik dit waarschijnlijk het lieftst in 1 keer ontvangen zoals Philips nu voorstelt.

• Pierre

Een kennis van mij wordt op 23 april 2008 65 jaar.Een van de pensioenfondsen wil hem voor 31 december een contante waarde uitbetalen van 3601 euro.Loonbelastingen volksverzekeringen van 1826 euro zijn hier al vanaf.

Vraag: Is het niet beter het bedrag ineens te laten uitkeren op of zospoedig mogelijk na 23 april 2008.

Voordeel van dit laatste:1 op zijn 65ste betaalt hij geen premies volksverzekering meer 2.misschien krijgt hij door een mogelijke indexatie per 01-01-2008 nog iets meer .

Is deze redenering goed???Simon Kabelfoon?

• Simon Kabelfoon

In het jaar waarin je 65 wordt betaal je zowel premies/belasting van -65 als van +65 jaar, dus daar zou een voordel in kunnen zitten, wanneer pensioenfonds pas na 01-01-2008 gaat betalen.

Of er dan nog een rondje indexatie in zit weet ik niet, want ken de pensioenregeling in deze niet.

• E. Toes

De redenering is goed, echter houd het pensioenfonds zich aan een berekeningsdatum..

als het bedrag in 2007 uitgekeerd diende te worden, wordt dat ook naar de wetgeving en fiscale regels van dat jaar gedaan.

Wat betreft de indextie; naar mijn weten kent geen enkel pensioenfonds een verplichte indexatie. Echter met de aantrekkende markt is het goed mogelijk dat er een indexatie volgt, maar dit ligt aan de dekkingsgraad van het betreffende pensioenfonds.

• Arend Noordam

Ge achte M, Dit jaar wordt ik 59 jr.Kan ik mijn pensioen nu al laten uitbetalen? Gaarne uw antwoord en/of advies

A.J. Noordam te Maassluis