Wezenpensioen

• ..

Beste lezers,

Kan iemand mij vertellen of afdragen vooro het wezenpensioen verplicht is.

HEb vandaag pggm gebeld, maar kreeg geen bevredigend antwoord.

Zelf vind ik het echt een onzin verzekering.

A heb ik geen kinderen (dus laat ook geen wezen achter)

B al zouden ik wel kinderen hebben heb ik een levensverzekering en mijn man ook.

met vriendelijke groet,

liesl

• Simon Kabelfoon

U neemt deel aan een collectieve pensioenvoorziening (net als bijvoorbeeld het ABP) en daarvoor geldt 1 premie die voor iedereen gelijk is (naar rato van het pensioengevend salaris) en daarvoor worden alle pensioenelementen vrzekerd.

Een alleenstaande betaalt bijvoorbeeld OOK voor een nabestaandenpensioen, terwijl die dat risico helemaal niet loopt.

Dat is de werking van een collectieve oplossing, die doorgaans (ondanks die voor u minder belangrijke elementen) nog altijd voordeliger is dan het zelf helemaal individueel (op maat) regelen.

• dirk

er zijn veel alleenstaande mensen die meebetalen aan UW weduwepensioen en hier zelf ook niets aan hebben !

• ..

Dat vind ik dus ook raar!

Je verplicht mensen zich te verzekeren voor hun na bestaande terwijl ze die helemaal niet hebben, kinderen en of partner.

• Simon Kabelfoon

Al eens op de salarisstrook gekeken naar inhoudingen voor zaken die je ook niet gebruikt??

Da's nu eenmaal het gevolg van collectieve oplossingen. Heeft voordelen (kost doorgaans minder), maar ook nadelen (je betaalt wel eens voor iets dat je niet nodig hebt). Is gevolg van solidariteit, wat in onze samenleving op steeds meer vlakken begint te verdwijnen, soms helaas (en ik ben geen eens een “rooie rakker”!).

Overigens, de premie die gepaard gaat met wezenpensioen is maar een schijntje van de totale pensioenpremie, dus waar gaat dit helemaal over?

• ...

Het gaat erom dat ik dit volks naaierrij vind.

Ik vind het helemaal niet erg om belasting te betalen voor sociale voorzieningen en dat de premie van mijn ziekenfonds omhoog gaat, terwijl ik nooit ziek ben, geen probleem.

Dit gaat alleen over MIJN pensioen en ik moet verplicht betalen voor iets wat ik niet heb.

Ik niet alleen, ook alle alleenstaande en alle ouders die al kinderen boven 21 hebben ook.

Zo betalen we dus met zijn allen voor een wasse neus

Dus ik vind het vooral het wezenpensioen nergens overgaan.

En zou dit graag anders zien.

Er zijn pensioen regelaars waarbij je het wezen pensioen wel mag overhevelen naar je partner pensioen.

• Paul

U kunt het ook zo zien: door deze verplichte module heeft u een prima excuus om kinderen te krijgen. Dat gaat de vergrijzing tegen, en Nederland zal u dankbaar zijn.

Alle gekheid op ene stokje: een wezenpensioen kost nog niet 2% van de totale premie, vaak zelfs minder. En ja, het is verplicht, dus huilen met de wolven heeft weinig zin.

• ...

Paul het gaat niet om die 2 %, het gaat om het principe.

in Nederland wonen 17 miljoen mensen, waarvan er 10 miljoen werken en die dragen allemaal 2% af, voor een wase neus, daar gaat het mij om!

• Simon Kabelfoon

Vraag bij de diverse weduwen/weduwenaars eens na wat zij van uw “wassen neus” vinden of vonden. Denk dat zij dit heel anders ervaren of hebben ervaren.

Komt bij, dat niet iedereen van die 10 miljoen werkenden een pensioenregeling heeft, dus er gaat nogal wat mank aan uw redenatie.

• ..

Simon ik weet niet hoe veel jij denkt dat je krijgt als weduwnaar, maar dat is een wase neus.

Als je je partner of kind (als je die hebt) nou toch verzorgt wil achter laten regel dat dan lekker zelf met een levensverzekering.

Dan hebben alleenstaande over kinderloze daar lekker niks mee te maken.