premie werkgever

• G.van Scheerdijk

Geacht forum,

Mijn nieuwe werkgever wil mij een premievrij pensioen geven. Ik ben 27 en volgens het overzicht betaalt de werkgever zolang ik daar blijf 6 % premie. Dit dan tot aan mijn 65 jaar. Wordt dus niets van mijn loon ingehouden. Is deze 6% redelijk of kom ik er magertjes van af?. Houd zo wel ruimte over om zelf iets af te sluiten.

Is het altijd vanzelfsprekend dat elk jaar de jaarpremie wordt aangepast aan het nieuwe salaris?

Wie kan mij hierin duidelijkheid verschaffen.

Hartelijke groet,

Gijs

• Joris

6% is relatief weinig, maar voor een 27-jarige (rente op rente etc.) valt het nog wel mee. Hoe ouder je wordt, wordt de premieinleg relatief minder.

Het is waarschijnlijk wel mogelijk om zelf een hoger percentage (maar dan uit je bruto loon betalen) te sparen in de pensioenregeling, afhankelijk van je leeftijd (beschikbare premieregeling). Of dit gunstig is? Hangt heel erg af van de beheerskosten, PVI premie en de aan- en verkoopkosten van participaties in de pensioenregeling.

Als je weet dat je maandelijks geld ofzij kan leggen om zelf te sparen en/of te beleggen, is dat veelal goedkoper. Want geen premie- en beheerskosten. Dit is rond pensioendatum ook flexibeler. Je kunt dan zelf bepalen of en hoeveel je in een maand nodig hebt. MAAR, hangt wel geheel af van je zelfbeheersing…..

• Paul

Met 6% (van het salaris of salaris na AOW-franchise?) zult u nooit een volwaardig pensioen halen, of het moet enorm meezitten met de beleggingen. Vraag uw werkgever of bijsparen in de pensioenregeling mogelijk is. Ik zou dat zeker doen in uw situatie.

Dit soort regelingen zie ik regelmatig, dus je kunt niet stellen dat het “ongebruikelijk” is, maar nu ook weer niet dat het de hoofdprijs is. Op 27 zult u hier wel redelijk mee wegkomen, maar op 47 of 57 is het echt te weinig voor een voldoende pensioenopbouw.