kapitaal verzekering met of zonder lijfrenteclausule

• Bob

Ik heb nog 15 jaar om mijn pesioengat te dichten. Ik wil dat doen d.m.v. het afsluiten van een kapitaalverzekering. Ik kan nu kiezen tussen een kapitaalverzekering zonder lijfrentepolis, omdat de inleg en uitbetaling niet belast zijn of anderzijds een kapitaalverzekering met lijfrentepolis. Nu aftrekbaar, maar straks belast. En zoals ik mij heb laten voorlichten is er sparke dat over 15 jaar mogelijk premieheffingen (aow e.d.) zullen plaatsvinden over de uitkering (inkomen). Wie kan mij adviseren?

gr. Bob.

• Simon Kabelfoon

Ik vind het niet meer van deze tijd om nog een kapitaalverzekering (om te “sparen”) te adviseren. Is qua kosten doorgaans nog steeds erg duur en resultaat zal minder zijn bij gelijk sparen/beleggen bij een bank.

Of een kapitaalverzekering met lijfrenteclausule zin heeft…..? Denk eigenlijk ook niet (meer). Per 01-01-2008 (als overheid een beetje opschiet) wordt lijfrentesparen bij de bank mogelijk an zal hoogstwaarschijnlijk (veel?) minder kosten met zich meebrengen dan een polis. Zeker de eerste jaren naar verwachting.

Kortom, ik zou beide polisvoorstellen terzijde leggen en omzien naar (betere) alternatieven. De “adviseur” die u een kapitaalverzekering voorstelde (wie doet dat nog??) kunt u misschien ook beter terzijde leggen. Die lijkt vooralsnog vooral voor zichzelf te adviseren.

• Joris

Als je nu eens in plaats van een kap. verzekering zelf geld opzij zet. Dan bespaar je jezelf de premie- en verzekeringskosten. Ook ben je veel flexibeler. Een lijfrente (bankspaar of bij een verzekeraar) kost geld dat niet nodig is. Een kapitaalverzekering kent veel beperkingen die niet flkexibel zijn.

Gewoon een jaartje of tien geld in een gemiddeld beleggingsfonds stoppen en daarna gedurende een jaar of vijf een spaarrekening uitkiezen met een goede rente voor depositios. Dat levert uiteindelijk meer op.

• Simon Kabelfoon

Dat was de strekking van mijn reactie.

Om even een fabeltje weg te nemen, sparen bij de bank of beleggen op een beleggingsrekening kost OOK geld (maar doorgaans minder dan bij verzekeraar). Bij sparen zie je dat niet zo zeer, maar krijg je een magere rente; bij beleggen….. kijk eens op www.morningstar.nl en verbaas je over de kosten die sommige fondsen berekenen.

• Joris

Simon, ik ben het geheel met je eens. Wel is het zo dat je bij sparen en beleggen veelal de netto opbrengst ziet (na rente en beleggingsresultaat). Een beetje kritische spaarder of belegger kan relatief simpel zien waar de rente het hoogst is en de transactiekosten het laagst (incl. bewaar- en regeltarieven).

Voor wat betreft de management- en beheervergoedingen, het ene fonds is het andere niet, maar de kosten kunnen oplopen. Dat is een feit.

• Bob

Beste Simon en Joris,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben een leek op financieel gebied. Ik begrijp dat ik het geld beter kan laten staan op een spaarrekening. Kunnen jullie me vertellen tot welk bedrag ik dan belastingvrij mag sparen? Daar is toch een maximum aan gebonden?

• Simon Kabelfoon

Zie www.belastingdienst.nl (Box-3)