Pensioenafdracht

• Admada

Als een werkgever wel jaarlijks opgave doet van het aantal personeelsleden en de afdracht van de premie niet correct afdraagt. Alles op een spaarrekening zet. Pensioenfonds geeft voorschotnota's die nog geen 10e deel zijn van het werkelijke bedrag zijn en corrigeert nog steeds niet. Als ik dan met pensioen ga krijg ik dan nog wel mijn deel of is de werkgever over mijn rug rijk aan het worden en verdwijnt hij straks met het pensioengeld. Is er een instantie waar dit eventueel anoniem aangegeven kan worden? Ik weet zelfs wat voor bedrag er op die rekening staat.

• Joris

DIt riekt naar mogelijke fraude. Een probleem kan ontstaan als de werkgever juist niet de juiste gegevens heeft opgegeven. In beginsel kan een Bpf alleen pensioen korten na het doen van een melding. In dit geval zou het wel eens kunnen zijn dat de werknemers juist niet zijn aangemeld. Anders zou de voorschotnota en de afrekeningsnota aan de hand van de verstrekte salarisgegevens een juiste premie moeten bevatten.

Het beste is om het bedrijfstakpensioenfonds eens te bellen en anoniem of anders op vertrouwelijke basis e.e.a. uit te leggen. Als het een ondernemingspensioenfonds (OPF) betreft kun je wellicht beter eerst de toezichthouder, De Nederlandse Bank bellen (www.dnb.nl) benaderen. Zij kunnen indien er een onderzoek wordt gestart het OPF dwingen om de achterstallige premies te innen. Een andere optie is de vakbond of de OR te raadplegen.

Het probleem is dat als de premies op een rekening van de onderneming blijven staan, het geld bij een faillissement in de boedel valt en veelal geheel niet aan de begunstigden toevalt.

Ik denk dat in dit geval onmiddelijk actie ondernemen van groot belang is. Succes!

• Admada

Kun je mij je mailadres geven. Dan kan ik je even het één en ander vertellen van wat ik allemaal weet in deze zaak. Wellicht kun je me dan adressen verstrekken.