pensioen

• Jantina

Ik heb een nieuwe baan, en daar heb ik geen pensioen, wie kan mij vertellen, hoe ik dit het beste kan aanpakken, kan ik dit zelf regelen, hoe werkt dit????

• Paul

Als uw werkgever niets wil, kunt u altijd een beroep doen op het afstorten van een deel van uw salaris in een zgn. levensloopregeling. Uw werkgever is wettelijk verplicht daar aan mee te werken. In een levensloopregeling kunt u jaarlijks tot 12% van uw jaarsalaris opzij zetten op een geblokkeerde bankrekening. Dat is dan aftrekbaar van het fiscale loon. U kunt het geld opnemen bij ontslag of vooor bepaalde vormen van verlof (ouderschapsverlof en bijvoorbeeld een sabatical), of het saldo gebruiken voor pensioen. Bij wisseling van dienstverband kunt u het saldo gewoon meenemen, en bij overlijden krijgen uw erfgenamen het geld. Uiteraard is opname wel belast, tenzij u het omzet in pensioen, dan zijn de pensioenuitkeringen belast.

Maar ga eerst eens praten met uw werkgever over invoering van een pensioenregeling. Wie weet wil hij er best wel in meegaan, en ook een deel van de kosten voor zijn rekening nemen.

• E. Toes

Lijfrente polissen zijn ook altijd een optie, de meeste pensioenfondsen hebben dit product. Echter kunnen de kosten hiervan flink oplopen.