Hallo, wie kan mij helpen met de volgende vraag: ik ben bezig om van baan te veranderen en mijn eventuele nieuwe werkgever is aangesloten bij het pensionfonds Metalelektro (PME). Bij PME betaal je echter een premie van wel 23% over je bruto salaris (min AOW franchise). Is dit normaal ? Bij mijn huidige werkgever is dat 5% ! Met mijn salaris betekent dit dat er per maand ruim 950 euro naar het pensioenfonds gaat, waarvan de werkgever de helft voor zijn rekening neemt.Ikzelf moet dus elke maand bijna 500 euro ophoesten !!! Ik ben 43 jaar en na een simpele rekensom zie je dat ik in 22 jaar, bijna 150.000 euro betaal (zonder loonsverhoging) en totaal is dit dus bijna 300.000 euro !!! Is dit niet een beetje teveel van het goede ? Tot nu toe heb ik bij andere werkgevers uiteraard ook al pensioen opgebouwd. Wie weet of het PME een verplichte pensoienregeling is, en wie weet of ik het (indien mogelijk) niet veel beter zelf kan regelen (met veel lagere premie) ? Alvast bedankt voor de reacties.