premie PME

• Tony

Hallo, wie kan mij helpen met de volgende vraag: ik ben bezig om van baan te veranderen en mijn eventuele nieuwe werkgever is aangesloten bij het pensionfonds Metalelektro (PME). Bij PME betaal je echter een premie van wel 23% over je bruto salaris (min AOW franchise). Is dit normaal ? Bij mijn huidige werkgever is dat 5% ! Met mijn salaris betekent dit dat er per maand ruim 950 euro naar het pensioenfonds gaat, waarvan de werkgever de helft voor zijn rekening neemt.Ikzelf moet dus elke maand bijna 500 euro ophoesten !!! Ik ben 43 jaar en na een simpele rekensom zie je dat ik in 22 jaar, bijna 150.000 euro betaal (zonder loonsverhoging) en totaal is dit dus bijna 300.000 euro !!! Is dit niet een beetje teveel van het goede ? Tot nu toe heb ik bij andere werkgevers uiteraard ook al pensioen opgebouwd. Wie weet of het PME een verplichte pensoienregeling is, en wie weet of ik het (indien mogelijk) niet veel beter zelf kan regelen (met veel lagere premie) ? Alvast bedankt voor de reacties.

• E. Toes

Beste Tony,

De premiebetalingen komen voort uit afspraken die gemaakt zijn tussen het pensioenfonds en de werkgever. een premie van 23% van het pensioengevend jaarsalaris is trouwens niet bijzonder duur. Er zijn pensioenfonds die zelfs een premie van 31% hanteren.

Er is altijd een verdeling van deze kosten tussen de werkgever en werknemer, over het algemeen betaald de werkgever meer dan de werknemer.

Sommige werkgevers hebben zelfs een premievrij pensioen als secundaire arbeidsvoorwaarden.

Het salaris is de basis voor het pensioen –> des te hoger het salaris, des te hoger de premie maar ook des te hoger het te bereiken pensioen op latere leeftijd.

Echter heb ik niet voldoende informatie om te kijken of deze premie redelijk is.. bijvoorbeeld, is er een goede verzekering voor arbeidsongeschiktheid? voor overlijden? is er risico dekking? wat is het opbouw percentage bij PME?

op de vraag of de premie “ teveel van het goede is” kan ik dus geen antwoord geven.

op de vraag of PME een verplichte pensioenregeling is kan ik wel antwoorden;

een pensioen wordt altijd door de werkgever ondergebracht bij een pensioenfonds, het pensioenfonds werkt dus ook voor de werkgever en niet voor de werknemer. het feit dat uw werkgever aangesloten is bij het betreffende pensioenfonds betekend eigelijk al dat het een verplichtstelling is vanuit de werkgever.. uitsluiting van deelname aan de pensioenregelling is mogelijk, echter moet dit voor aanvang aangegeven worden. Gevallen waarin dit daadwerkelijk gebeurt zijn echter zeer zeldzaam.

Uw pensioen opbouwen bij een particuliere instantie raad ik af, aangezien deze kosten ook erg hoog zijn.. de reden hiervan is onder meer dat het pensioen bij uw werkgever een korting krijgt (collectiviteits korting). Een lijfrente polis kunnen bij bijna alle particuliere verzekeraars afgesloten worden, als u hier interresse in heeft raad ik u aan om hier over te praten met een tussenpersoon.

succes!