Pensioen uit laten betalen of overdragen?

• Harry

Ik woon en werk ( samen met mijn vrouw ) al jaren voor een Nederlands bedrijf in het buitenland en wil graag het volgende weten:

Mijn vrouw heeft een pensioen opgebouwd in het verleden in Nederland in jaren ongeveer 9 jaar. Nu wil ik graag weten of hetmogelijks is om het uit te laten betalen danwel het opgebouwde bedrag onderbrengen bij het pensioen van mijn werkgever?

• E. Toes

Geachte Harry,

het “afkopen” van een pensioen (aanspraak naar contante waarde) is alleen mogelijk wanneer de bruto aanspraak per jaar onder de 400 euro ligt (wettelijk vastgesteld). Als dit niet het geval is mag het pensioen niet afgekocht worden. Overgens kan een pensioen alleen afgekocht worden op de pensioendatum. (65 jaar gemiddeld)

Uw vrouw heeft op dit moment 2 keuzes;

1. het opgebouwde pensioen van de het oude pensioenfonds naar het nieuwe, huidige, pensioenfonds overdragen. Dit wordt waardeoverdracht genoemt en een formulier voor waardeoverdracht kan worden aangevraagt bij het huidige pensioenfonds. Internationale waardeoverdracht is mogelijk, echter gelden er andere regels wanneer het betreffende land buiten de EU valt.

2. Het pensioen laten staan en het op de reglementaire pensioendatum verplicht laten uitkering. In sommige gevallen is dit 62 jaar, maar over het algemeen is dit 65 jaar.

Wanneer u voor waardeoverdracht kiest krijgt u van het huidige pensioenfonds een offerte van de in te kopen aanspraken, u kunt aan de hand van deze offerte zelf een keuze maken of u de aanspraken wil “overhevelen” of wilt laten staan.

succes!

(voor de volledigheid vermeld dat, ookal werk ik voor een pensioenfonds, dit mijn persoonlijk mening c.q advies is en dus niet de mening c.q advies van het pensioenfonds)

• m. torrente

Ik ben in Nederland komen wonen toen ik 26 jaar oud was. van mijn 14 t/m 26 jaar heb ik in Spanje gewerkt. Ik heb 11 jaar betaald voor mijn pensioen in Spanje. Kan ik de pensioen in Spanje toevoegen aan mijn pensioen in Nederland?

• Peter Jung

Goedenavond heer Torrente,

Lijkt mij van wel, mits de Spaanse verzekeraar zijn toestemming wil verlenen.

Zal wel een hoop rompslomp met zich meebrengen.

Vrgrt,

Peter