Nieuwe baan echter geen pensioenregeling

• Twijfelaar

Ik sta op het punt mijn vaste baan bij de overheid in te ruilen voor een baan bij een detacheringbureau. Ik heb al ongeveer 5 jaar bij de overheid pensioen opgebouwd.

Mijn mogelijk nieuwe werkgever heeft echter geen pensioenregeling.Hierdoor twijfel ik of het verstandig is om te switchen van baan. Als compensatie wordt mij wel € 300,- extra op mijn brutoloon gedaan voor mijn pensioen om zelf wat regelen. Aangezien ik dacht dat het de verplicht was in NL om pensioen af te dragen was dit een bittere tegenvaller.

Vraag: Wat kan ik het beste doen om toch nog aan pensioensopbouw te doen en is die € 300,- redelijk.

Alvast bedankt

• E. Toes

Beste twijfelaar,

Er zijn een aantal opties;

1. Levensloop regeling, 12% van het brutoloon kan op een spaarrekening worden gezet.. echter is dit niet onbeperkt..naar mijn weten kan je maximaal 3 jaar sparen (en dat is niet echt een pensioen)

2. Lijfrente verzekering, zelfde als pensioen, maar over het algemeen hogere kosten. Je zou daar bijvoorbeeld die 300 euro in kunnen leggen maandelijks. Een tussenpersoon kan je hier meer wegwijs in maken.

Of de 300 euro redelijk is is erg moeilijk te zeggen, elk pensioenfonds of verzekeraar hanteerd andere premies en dus kan er niet echt een “ gemiddelde premie” vastgesteld worden. De premie is afhankelijk van wat het pensioenfonds allemaal dekt (arbeidsongeschiktheid, overlijden, etc)

Wellicht is het verstandig om nog een keer met het detacheringsbureau te gaan praten over een pensioenregeling. Misschien hebben ze er wel oren naar.. Als het echt niet kan zou ik als eerste gaan kijken naar een kapitaalverzekering (lijfrente polis)

hoop dat dit heeft geholpen! succes!

• Paul

Wellicht kunt u de ABP-regeling nog 3 jaar vrijwillig voortzetten. Dat is wettelijk gezien geen probleem, maar het is me niet bekend of het ABP daar aan meewerkt. Een lijfrenteverzekering zou ik niet adviseren. Wel kunt/moet u kijken of arbeidsongeschiktheid en overlijden dekking behoeven. Sparen voor de oude dag kan v.a. volgend jaar gewoon op een geblokkeerde bankrekening (mag ook mee belegd worden) onder dezelfde voorwaarden als u nu binnen een lijfrenteverzekering kunt doen. En het scheelt behoorlijk in de kosten. Kortom: verzeker wat u verzekeren moet, en sparen voor de oude dag kan het beste via levensloop of een geblokkeerde bankrekening.

• dirk

ik ben het helemaal met Paul eens,bij een lijfrente polis is de belastingdienst en de verzekeraars de lachende derde.ik had 2 polissen en moest 41.5% belasting+ 4.4%inkomsten afhankelijk zorgverz betalen en de zorgtoeslag ben je kwijt,en de bank wil z.g administratiekosten.het is beter om zelf proberen te sparen.!!

• Twijfelaar

Allen bedankt voor jullie reactie!