Een Vraag:
Mijn tante is in 1981 gescheiden. Heeft zij nog aanspraak op het pensioen van haar ex??
Volgens ons niet meer omdat er te veel jaren overheen zijn gegaan, maar ik kan er niet veel over vinden.
Alvast reuze bedankt,
vr groeten katinka
Hallo Katinka,
Er zijn 2 verschillende “types” wka regelgeving in deze situatie..
Het arrest van de Hoge Raad rond 1982 (ook wel Boon van Loon genoemt) en de huidige wetten; Wet Verevening van Ouderdomspensioen bij echtscheiding en de Wet Verevening van Partnerpensioen.
Het is mijn niet helemaal duidelijk onder welke wet uw tante valt, maar ik denk Boon van Loon…
U heeft opzich wel een goed punt dat het al zolang geleden is, dit betekend zoiezo dat het ouderdomspensioen NIET verdeeld hoeft te worden (tenminste, niet door de betreffende verzekeraar/pensioenfonds waar het pensioen is opgebouwd!) uw tante heeft hier dus geen “recht” op..
echter zijn de regels omtrent het partnerpensioen iets anders, het is erg lastige materie en als ik alles hier moet typen ben ik nog wel even bezig.
het is erg moeilijk te achterhalen of uw tante nog recht heeft op een deel van het partnerpensioen van haar ex-partner..Als dit het geval was dan zou de betreffende verzekeraar uw tante hiervan op de hoogte gesteld moeten hebben.
Als u het perse wilt weten, dan raad ik aan om uit te zoeken waar uw tante haar ex-partner pensioen opbouwde ten tijde van de echtscheiding en dan bij dit pensioenfonds of verzekeraar navraag te gaan doen.
Echter acht ik de kans dat uw tante nog recht heeft op een pensioen van haar ex-partner erg klein.
Hopelijk heeft dit geholpen!
Het gaat er om of uw tante voor 27 november 1981 is gescheiden. Als dat zo is, dan zal er omtrent het ouderdomspensioen waarschijnlijk niets geregeld zijn. De regering heeft voor deze groep ex-echtgenoten dit jaar een eenmalige uitkering ter beschikking gesteld. Daarbij gelden wel allerlei voorwaarden. Het gaat om een uitkering van € 4.500 netto. Informatie kunt u krijgen via het SVB-kantoor.
Als uw tante op of na 27 november 1981 is gescheiden, heeft zij recht op de helft van het totale ouderdomspensioen. Het gaat daarbij om zowel het deel dat tijdens als voor het huwelijk is opgebouwd. Het kan zijn dat de waarde van dit pensioen is verrekened met andere boedelbestanddelen. Dit zal dan blijken uit het echtcheidingsconvenant wat destijds is opgesteld. Mocht er niets geregeld zijn, kan uw tante alsnog “haar deel van het pensioen” opeisen. Deze vordering verjaart namelijk nooit. Waarschijnlijk kan ze dan het beste eerst een briefje naar uw oom sturen. Als hij niet meewerkt, zal ze een advocaat moeten inhuren om haar vordering af te dwingen via de sectie kanton van de rechtbank.
Voor het partnerpensioen gelden iets afwijkende regels, maar in hoofdlijnen komen die op hetzelfde neer. Ook daar kan uw tante een claim op maken, voor zover dat nog niet is gebeurd.
Paul schreef:
> Als uw tante op of na 27 november 1981 is gescheiden, heeft
> zij recht op de helft van het totale ouderdomspensioen. Het
> gaat daarbij om zowel het deel dat tijdens als voor het
> huwelijk is opgebouwd.
Klopt dit écht?? Na 27 nov 1981 gescheiden (dus ook alle scheidingen die nu anno 2007 worden uitgesproken) houdt in echt op deel van pensioen dat tijdens en VOOR het huwelijk is opgebouwd?? Ik dacht het alleen ging om “tijdens”??
Fred,
Dat is 1 van de grootste verschillen op dit moment tussen de Wet Verevening en het Arrest van de Hoge Raad (november 1981 zoals Paul al zei).
Wet verevening = helft van ouderdomspensioen opgebouwd tijdens de huwelijkse periode.
Arrest van 1981 = helft van ouderdomspensioen opgebouwd tijdens EN voor de huwelijkse periode.
Als iemand op dit moment gaat scheiden valt hij of zij onder de wet verevening. Helaas weet ik niet precies wanneer deze wet is ingegaan maar ik dacht rond 2002 ergens? (wellicht weet paul het).
dus om de vraag te beantwoorden;
nee, als mensen op dit moment scheiden vallen zij onder de Wet Verevening.
De Wet Verevening pensioen bij scheiding is volgens mij op 1 mei 1995 van kracht geworden. Daar vroeg Katinka echter niet naar. Onder deze wet wordt de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen en het totale tot datum van scheiding opgebouwde partnerpensioen toegescheiden aan de ex. Dat is dus anders dan onder het Boon-Van Loonarrest.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?