werknemer geen pensioen maar DGA wel

• J. Paap

Beste lezers,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. Ik ben als werknemer sinds drie jaar in dienst van een kleine onderneming (6 werknemers). Ik heb geen pensioenregeling en heb recentelijk zelf een lijfrente afgesloten om tenminste iets aan pensioen op te bouwen. Ik heb echter vorige week ontdekt dat de DGA's wél een pensioenregeling hebben voor zichzelf. Dit gebeurt in eigen beheer in een aparte bv. Enfin, deze personen staan gewoon op de loonlijst en krijgen iedere maand net als ik zelf een salarisstrook.

Nu zijn er nog twee andere collega's van mij die ook geen pensioenregeling hebben. Zij hebben geen aandelen in het bedrijf maar van één persoon weet ik dat deze wel als directeur in de KvK staat ingeschreven. Maar hij geeft aan geen pensioenregeling te hebben. Het lijkt erop dat alleen de oprichters en tevens ook werkzame personen binnen het bedrijf voor zichzelf deze pensioenregeling hebben.

Met de vele veranderingen op het gebied van de pensioenwetgeving vraag ik mij af wat mijn positie is? Ik heb er nog niet met hun over gesproken omdat ik eerst wil weten wat mijn positie is. Ik heb bij aanvang van mijn dienstbetrekking nimmer een afstandsverklaring of iets dergelijks getekend. Er stond in mijn contract ook niet expliciet dat er geen pensioenregeling is. Er is destijds nimmer over gesproken. Uiteraard heb ik wel gevraagd of er een dergelijke regeling was maar dat is ontkennend beantwoord.

Kortom; is er een kans dat ik rechten kan ontlenen aan het feit dat er alleen voor de DGA's een pensioenregeling is, of is dat niet mogelijk?

Alvast bedankt!

• E. Toes

Meneer Paap,

Zoals u zelf waarschijnlijk al door had is er een verschil tussen “gewone” werknemers en Directeur/grootaandeelhouders (DGA). Wanneer een directeur meer dan 10% van de aandelen in een bedrijf heeft is er een mogelijkheid tot een aparte pensioenregeling.

deze pensioenregeling moet dan of uitbesteed worden of in eigen beheer gezet worden. Dit staat volledig los van een eventuele pensioenregeling voor de werknemers.

Het feit dat uw directeur een pensioenregeling in eigen beheer heeft betekend niet automatisch dat u er ook 1 zou moeten hebben.. De wet steld dat als je een pensioenregeling aan 1 persoon aanbied, je deze ook aan moet bieden aan de mensen die “ onder dezelfde groep vallen” .. bijvoorbeeld als er een regeling voor een monteur wordt getroffen moet deze ook aangeboden worden aan eventuele andere monteurs.

een directeur is een “groep” apart.

Uw werkgever heeft al aangegeven dat zij geen pensioenregeling hebben. Wellicht is het goed om eens een gesprek aan te gaan met uw werkgever over een eventuele pensioenregeling. Deze hoeft helemaal niet duur te zijn (denk aan bijvoorbeeld een beschikbare premie-regeling).

om uw vraag concreet te beantwoorden;

Nee, u kunt geen rechten ontlenen aan het feit dat uw directeur (aandeelhouder) een pensioenregeling in eigen beheer heeft.

• J. Paap

Hartelijk dank voor uw reactie! Het is mij nu geheel duidelijk en ik hoef dus niet te rekenen op extra pensioenopbouw. Het is al eens eerder ter sprake gekomen maar het bedrijf was ten tijde van mijn indiensttreding net begonnen en had voor een pensioenregeling geen middelen (althans, wilde hier geen middelen aan besteden). Inmiddels groeit het bedrijf behoorlijk en misschien is het een goed idee om het pensioenonderwerp weer ter sprake te brengen.

Fijne avond!

MvG

Johan