Beste lezers,
Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. Ik ben als werknemer sinds drie jaar in dienst van een kleine onderneming (6 werknemers). Ik heb geen pensioenregeling en heb recentelijk zelf een lijfrente afgesloten om tenminste iets aan pensioen op te bouwen. Ik heb echter vorige week ontdekt dat de DGA's wél een pensioenregeling hebben voor zichzelf. Dit gebeurt in eigen beheer in een aparte bv. Enfin, deze personen staan gewoon op de loonlijst en krijgen iedere maand net als ik zelf een salarisstrook.
Nu zijn er nog twee andere collega's van mij die ook geen pensioenregeling hebben. Zij hebben geen aandelen in het bedrijf maar van één persoon weet ik dat deze wel als directeur in de KvK staat ingeschreven. Maar hij geeft aan geen pensioenregeling te hebben. Het lijkt erop dat alleen de oprichters en tevens ook werkzame personen binnen het bedrijf voor zichzelf deze pensioenregeling hebben.
Met de vele veranderingen op het gebied van de pensioenwetgeving vraag ik mij af wat mijn positie is? Ik heb er nog niet met hun over gesproken omdat ik eerst wil weten wat mijn positie is. Ik heb bij aanvang van mijn dienstbetrekking nimmer een afstandsverklaring of iets dergelijks getekend. Er stond in mijn contract ook niet expliciet dat er geen pensioenregeling is. Er is destijds nimmer over gesproken. Uiteraard heb ik wel gevraagd of er een dergelijke regeling was maar dat is ontkennend beantwoord.
Kortom; is er een kans dat ik rechten kan ontlenen aan het feit dat er alleen voor de DGA's een pensioenregeling is, of is dat niet mogelijk?
Alvast bedankt!