CAO pensioen volledig werkgeversbijdrage?

• Evert

Mag je als werkgever bij (verplichte CAO met werkgeverd en werknemersbijdrage) besluiten om je personeel een premievrij pensioen aan te bieden, dus de werknemersbijdrage voor je rekening te nemen? Ik kan hier niks over vinden!

Ik hoop dat iemand mij de goede weg kan wijzen!

Alvast bedankt

Evert

• E. Toes

Hallo Evert,

Ja dit is zeker mogelijk, er zijn wel wat bedrijven die als secundaire arbeidsvoorwaarden een premie-vrij pensioen hebben. De kosten zijn wel redelijk hoog vandaar dat er niet heel veel bedrijven zijn die dit hebben.

Administratief gezien is dit ook geen probleem aangezien de premies voor het pensioen zoiezo bij de werkgever worden ingehouden. (het werknemersdeel wordt dan via de loonstrook ingehouden).

• Evert

Mag je dat ook zo ineens instellen bij een bestaande werknemer? Dus per direct de werknemersbijdrage stopzetten via de loonstrook en dus de premie ten laste van de werkgever laten vallen?

• E. Toes

Het premie-vrije pensioen is opzich niet in de CAO vastgelegd. Dit is werkgever gebonden, dit betekend dus wel dat de werkgever moet beslissen om deze secundaire arbeidsvoorwaarden te hanteren. Als de werkgever dit voor 1 werknemer doet, is hij automatisch verplicht het voor iedereen te doen.

“ per direct” is niet echt een juiste benaming.. maar een werkgever kan inderdaad besluiten dit te doen. Volgens mij kan dit zelfs met terugwerkende kracht (en dus resititutie over een aantal maanden wellicht) maar weet dit niet zeker.

Er is opzich geen verschil tussen een bestaande werknemer en een nieuwe werknemer, dit mag dus ook bij een bestaande werknemer ingesteld worden.

• Evert

En waarom moet je het dan ineens voor alle werknemers instellen? Waar kan ik hier meer over vinden? Stel dat wij dit voor 1 personeelslid willen instellen kan dit dus niet?????????????

• Fred

Is pensioen voor iedereen?

Een werkgever mag niet zomaar naar willekeur aan iemand een pensioenregeling toekennen. Zij mag dus niet aan iemand die aardig is of hard werkt een pensioen geven. In de wet is vastgelegd dat als één iemand voor pensioen in aanmerking komt dit ook voor anderen zal gelden. Dit betekent dat de werkgever niet de ene werknemer wel een pensioen mag geven en de andere werknemer niet. Op zich een goede regel die veel onduidelijkheid wegneemt.

Bron: http://www.debruijn.com/inhoud.asp?id=17

(hoop dat ik dat mag vermelden)

Ik zou uit bovenstaande opmaken dat dat dan ook geldt voor de regeling dat u voor 1 werknemer de premie wil betalen. Want in feite geeft u hem pensioen en moeten de andere er een premie voor betalen.

Maar ik ben een leek, E. Toes weet hier heel veel van, dus toch maar even wachten op zijn/haar antwoord.

• E. Toes

helaas niet, het stukje wat fred gevonden had klopt helemaal.

Wet op gelijke Behandeling, je mag niet 1 werknemer een premie-vrij pensioen aanbieden en dit niet aan de andere aanbieden. Wordt gezien als discriminatie.

Plus dat de fiscus het hier waarschijnlijk ook niet helemaal mee eens is. Als u 1 iemand een premie-vrij pensioen aanbied, kan dit gezien wordt als verkapt loon en dus 52% belast worden.

U kunt hier meer op vinden op de website van bijvoorbeeld Watson&Wyatt. (hoogstaande pensioen adviseurs bedrijf)

Of u kunt even bellen met een tussenpersoon of pensioenfonds.

• Evert

Bedankt, maar als ik 500 euro minder verdien is het ook discriminatie toch :) , je mag toch ook de 1 wel een auto van de zaak geven en de ander niet? Of wel een studiekostenvergoeding en de ander niet?

• E. Toes

dat klopt, maar de saliering en eventuele auto;s van de zaak en studiekosten vergoeding worden niet behandeld in de Pensioenwet. Deze schrijft alleen voor dat als je een pensioenverzekering voor 1 persoon afsluit, je deze ook voor alle andere in dezelfde “groep” moet aanbieden.

Dit geld ook voor een premie-vrij pensioen.

• Evert

Vreemd, ik heb het ook voorgelegd aan het pensioenfonds en zij melden mij het volgende:

Het reglement gaat niet in op individuele kwesties. Een individuele

afspraak is een aangelegenheid van werkgever en werknemer. Het is aan de

werkgever om daar beleid over te formuleren.

In het reglement is opgenomen dat de werkgever de premie van de deelnemer

volledig mag betalen. De deelnemer is in dat geval de werknemers tussen

21,5 jaar en 65 jaar.