Hoi,
Allereerst: ik ben een complete leek, dus als ik iets stoms zeg, dan weten jullie waarom .
Ik ben 39 jaar, en heb 5 werkgevers gehad. (ik zit nu bij de 5e)
Als je van baan wisselt dan kun je pas mee doen met pensioen als je een vast contract hebt. Zodoende heb ik dus een aantal gaten in mijn pensioenopbouw.
Mijn aanstaande ex-vrouw, 45 jaar heeft altijd maar 1 werkgever gehad.
We hebben in 1999 een samenlevingscontract getekend, in 2002 getrouwd en nu wil ze scheiden. Ze heeft altijd 40 uur gewerkt, maar werkt vanaf 2001 20 uur.
Ik zou het liefst over en weer afstand willen doen van elkaars rechten op pensioen. Dit kan uiteraard alleen als zij hiermee instemt. Dit wil ik omdat ik het gewoon geen prettig idee vindt dat ik geld van haar krijg (zij gaat 6 jaar eerder met pensioen) en uiteraard vind ik het ook niet fijn dat ze geld van mij krijgt.
Maar als ze niet akkoord gaat: hoe zit het dan precies met de opbouw van bedragen en de verdeling ervan?
Stel, PUUR hypothetisch: ik heb op mijn 65e bij de verschillende werkgevers in totaal 40.000 opgebouwd. Dan zeggen de maatschappijen bijvoorbeeld (althans dat denk ik): wij verwachten dat u 80 jaar wordt, dus dat is 40.000 verdelen over 15 jaar: € 222.22 per maand.
Waar heeft mijn vrouw dan recht op?? En telt alleen de duur van het huwelijk? Of tellen ook die twee jaar van het samenlevingscontract? Of moet ze zelf maar zo slim zijn om dat uit te zoeken?
En hoe werkt het omgekeerd?
Zij heeft bv 60.000 opgebouwd. Ik denk dat zij meer heeft opgebouwd omdat ze altijd 1 werkgever heeft gehad. Is dat zo?
Heb ik recht op een klein deel van het totaal, of heb ik recht op de helft van wat opgebouwd is ten tijde van het huwelijk—-> en dus opgebouwd met een 20-urige werkweek?
Kan iemand een inschatting maken en zeggen wat het meest gunstige is?
Kan ik haar met iets overtuigen dat dit ook voor haar gunstig is, of is het alleen maar ongunstig voor haar?
Is het voor mezelf gunstig om afstand te doen?
Ook zou ik willen weten hoe dit met het nabestaandenpensioen zit?
Heel erg bedankt aan diegene die mij kan helpen!