Lijfrente zonder fiscale aftrek?

• jjoost

Bestaat er zoiets als een lijfrente, waarbij je geen gebruik maakt van fiscale aftrek, en uitkering dan ook niet belast (voordeel dat over opgebouwd vermogen geen vermogensrendementheffing wordt toegepast) ?

Bedoeld om b.v. pensioen aan te vullen voor iemand die in het buitenland zit, alwaar weinig tot geen (aanvullende) pensioenmogelijkheden zijn.

Andere tips natuurlijk ook welkom! (SVB is mij bekend)

• E. Toes

Ik begrijp uw vraag niet helemaal.

De fiscale aftrek hangt samen met de jaarruimte. Dit wordt m.i berekend door de fiscus en over dit bedrag betaald u dan geen belasting.

Echter is een lijfrente simpelweg vermogen dus wordt hier vermogensbelasting over geheven.

m.i. is emigreren of in het buitenland zitten ook niet toegestaan bij een lijfrente aangezien dit “verboden” is in de Wet op de Loonbelasting.

echter is mijn kennis van deze materie niet dusdanig dat ik een uitgebreider antwoord kan geven. Ik ben niet op de hoogte van het bestaan van een lijfrente-constructie zoals u beschrijft.

• jjoost

Over het als lijfrente opgebouwde vermogen wordt naar ik meen geen belasting geheven.

Gelukkig is emigreren niet verboden. De vraag is echter in hoeverre er dan nog belasting over wordt geheven als het tegoed in Nederland blijft staan.

• Paul

Waarschijnlijk bedoelt u een zgn. saldolijfrente. Sinds 2001 vallen die “gewoon” in box 3. Er geldt wel een overgangsmaatregel, maar die is van toepassing voor op 14 september 1999 bestaande saldolijfrentes, en dan ook nog onder allerlei voorwaarden.

Wat u wilt, kan denk ik dus niet.