PSW en wachttijd

• PEvM

Ik heb een tijdelijk dienstverband (1 jaar) waarbij de werkegever heeft aangegeven dat het eerste jaar geen pensioenregeling getroffen zou worden. Volgens mij was dit begin dit jaar mogelijk dus, hoewel jammer, heb ik er maar mee in gestemd.

Nu per 1 januari de PSW van kracht wordt geldt er een wachttijd van maximaal 2 maanden. Mijn vraag is nu of mijn werkgever per direct, dus 1-1-08, met een voorstel moet komen, die twee maanden per 1-1-08 gelden en hij dus tot 1 maart de tijd heeft óf dat de bestaande overeenkomst overeind blijft (tot 1-5-08)?

• E. Toes

Als de overeenkomst gesloten is in 2007 (toen de wachttijd nog niet maximaal 2 maanden was) dan is deze overeenkomst nog van kracht in 2008.

Alleen wanneer een werkgever een nieuwe werknemer in dienst neemt in 2008 dient hij rekening te houden met de maximale wachttijd van 2 maanden.

Om uw vraag concreet te beantwoorden:

“de bestaande overeenkomst blijft overeind, uw werkgever heeft tot 1 mei 2008 de tijd”

• Paul

Ik waag dat laatste te betwijfelen, aangezien het verbod tot uitsluiten van werknemers op een jaarcontract volgens mij al sinds 22 november 2002 geldt. Ook daarvoor was een dergelijke uitsluiting al discutabel, op basis van de zgn. anti-discriminatiewetgeving. Van dit soort uitsluitingen worden vaak met name jongeren het slachtoffer, en dat riekt naar leeftijdsdiscriminatie.

Toes heeft gelijk dat dat nu wettelijk is geregeld in de Pensioenwet, maar het was daarvoor dus ook al geregeld in een Europese regeling, die in Nederland is opgenomen in de Algemene Wet Gelijke Behandeling.