Wie kan mij helpen in de wirwar van de pensioenen?

• Sparky

Ik ben per 1 augustus in een nieuwe functie gestart bij een dochteronderneming van de Rabogroep en val dus ook onder het Rabopensioenfonds. Ik heb waardeoverdracht aangevraagd van mijn bij AXA opgebouwd pensioen en ook snel een offerte ontvangen. Nu weet ik natuurlijk niet meer wat te doen.

De basis van de overdrachtswaarde is 13800 euro.

Ingekochte aanspraken:

Ouderdomspensioen: 3136 euro

Partnerpensioen: 2195 euro

Wezenpensioen: 439 euro

Ik verdien nu aanzienlijk meer dan bij mijn oude werkgever (onder meer door compensatie voor ingeleverde leaseauto). Ik ben pakweg 750 euro gestegen en ook nog een 13e maand erbij. Ik verdien nu ongeveer 3800 euro bruto per maand.

Als ik zo ben gestegen moet ik toch altijd waardeoverdracht doen? Wie kan me adviseren? Ik snap er echt niks van. Nog andere goede tips?

Oh ja, ik werk ongeveer sinds 2000.

• E. Toes

Hallo Sparky,

Rabobank Pensioenfonds hanteerd een zogenaamd middelloon-systeem. Dit betekend dat de opbouw van het pensioen maximaal 2,25% kan zijn (dit is het geval in uw situatie) en dat er gekeken wordt naar de jaarlijkse opbouw van het pensioen.

In dit geval heeft een waardeoverdracht geen drastische gevolgen voor de aanspraken. Ik begrijp wat u bedoelt met het feit dat je altijd moet overdragen wanneer het salaris heel erg is gestegen, echter is dit alleen het geval met een eindloon-constructie.

Een echt advies kan ik u niet geven aangezien ik niet weet wat u bij AXA aan aanspraken had staan. De afwegingen die u m.i. moet maken is of het wenselijk is dat u op uw 65 met minstens 2 uitkeringsinstanties te maken gaat krijgen.

Verder heeft u waarschijnlijk van het Rabopensioenfonds een offerte gekregen over de aanspraken die u bij AXA had staan en de aanspraken die u gaat krijgen bij Rabo indien u overgaat tot waardeoverdracht.

In uw geval (middelloon-systeem) heeft de waardeoverdracht opzich niet heel veel invloed op te uiteindelijke te krijgen aanspraken (behalve natuurlijk dat er 3136 euro aan OP bijkomt, etc)

Er bellen bijna dagelijks mensen naar het pensioenfonds waar ik werk om te vragen om advies bij hun waardeoverdracht, wellicht kunt u ook gewoon een belletje wagen naar het Rabopensioenfonds, zij mogen u niet vertellen wat u zou moeten doen, maar zij kunnen wel een volledig plaatje schetsen.

succes!

• Simon Kabelfoon

Pensioen bij AXA geindexeerd?

Bij Rabo (voorwaardelijk, bestuur beslist jaarlijks) wel, dat kan van doorslaggevende betekenis zijn.

• Erwin

hi sparky,

grote kans dat het pensioen bij Axa een pensioen op basis van beschikbare premies is. Dit betekent dat je op basis van een verwacht beleggingsrendement, een verwacht pensioen tegemoet kunt zien. Zekerheid is er bij beleggingen tot aan de voordeur, dus als je gaat vergelijken bij waardeoverdracht, heb je grote ja zelf hele grote kans dat je vergelijkt op basis van het principe ‘appels met peren’.

Wat er dus vermoedelijk gebeurd bij waardeoverdracht naar Rabo, is dat zij voor het over te dragen kapitaal een fictief aantal dienstjaren berekenen. Vervolgens krijg je - er vanuit gaan dat de voorgangers op dit bericht de waarheid spraken qua middelloonregeling bij Rabo - een vast pensioen toegezegd.

Vervolgens is het inderdaad, zoals een voorganger al aan gaf, zaak te onderzoeken of Axa een indexatieregeling kent (vermoedelijk niet) en wat die van Rabo is. Gaan we er vanuit dat de pensioenregeling bij Axa inderdaad een regeling op basis van beschibkare premie is, dan kun je er gif op in nemen dat er geen indexatieregeling van toepassing is. Dit in tegenstelling tot de pensioenregeling bij Rabo. De kans dat daar een indexatieregeling van toepassing is, is er groot, doch vraag het even na.

De keuze die je zou moeten maken is: wil je een beetje speculeren met je pensioen, dan heb je een grotere kans op succes bij Axa dan bij Rabo. Ben je daarentegen meer gevoelig voor zekerheid (velen hebben bij het woord pensioen een gevoel van zekerheid en dus geen onzekerheid, wat bij beleggingen het geval is), dan kun je het beste voor het pensioen van Rabo kiezen.

Succes met jouw keuze en heb je nog vragen, laat het me dan gerust horen.

• Paul

Als de wiedeweerga het geld bij Axa weghalen is mijn advies. Ik ken hun pensioenpolissen, en die worden bij premievrijmaking, zeker bij een korte deelname, leeggetrokken door de voortdurende kosten.

• gerwilver

gezien de hoogte van de overdrachtssom is de inkoop fair.Veel hangt af van de toekomstige indexeringen.

• bas

Ik denk niet dat we hier over een premie beschikbaar pensioen spreken omdat in de offerte gesproken word over aanspraken. Bij een premie beschikbaar pensioen hebben we het over participaties die inderdaad met de beursen meestijgen of dalen en dit zijn dus nooit aanspraken.

Ben het met de overige forumleden eens dat je moet kijken bij wie er al dan niet (onvoorwaardelijk ) geindexeerd word.

En of jij het niet erg vind om staks van meerdere fondsen/verzekeraars je pensioenuitkering te krijgen.

gr Bas