Terugstorting premie pensioenen

• Greet

Hallo,

Ik heb een probleem en ik weet niet goed wat ermee te doen. Het bedrijf waar ik werk heeft een pensioenchaos. Nu verander ik van baan en krijg ik mijn ooit betaalde premie terug (van 2 jaar), omdat ze het pensioensysteem nog niet goed geregeld hebben. Nu hoorde ik van iemand dat het beter is om dat bedrag gelijk in een soort van lijfrente te laten storten ipv op je bankrekening. Weet iemand hoe dit werkt en of dit inderdaad handig is ivm pensioengaten ed? En of er misschien een beter idee is voor beleggen?

Alvast hartelijk dank.

• E. Toes

Hallo Greet,

De reden dat er gezegt wordt dat het beter is om de premierestitutie in een lijfrente te stoppen is omdat er dan geen belasting over geheven wordt. (dit gebeurt pas bij de daadwerkelijke uitkering). Dit heet de zogenaamde omkeerregel en houd eigelijk in dat de aanspraak fiscaal onbelast is en de daadwerkelijke uitkering pas fiscaal belast wordt.

Echter kan je met een premierestitutie van 2 jaar nou niet echt zo'n groot bedrag aan lijfrente inkopen. (weet uiteraard niet om wat voor een bedrag het gaat, maar een lijfrente is duur dus er zijn relatief hoge bedragen voor nodig).

Bij een premierestitutie is er geen sprake meer van een aanspraak op pensioen. In feite zou je kunnen zeggen dat je 2 jaar lang geen pensioen hebt opgebouwd en nu een “nabetaling” van salaris krijgt. Of we hier over een pensioengat praten weet ik niet aangezien de term “pensioengat” heel erg relatief is, het ligt er aan hoeveel je nodig hebt op je pensioneringsdatum.

Of het mogelijk is om de premierestitutie bruto in een lijfrente te storten weet ik eerlijk gezegt niet. Ik werk zelf bij een bedrijfstakpensioenfonds en daar hebben wij eigelijk nooit te maken met een volledige premierestitutie.

Wellicht weet Simon meer over dit onderwerp (?).

Mocht het toch mogelijk zijn zou ik het bedrag niet aanwenden tot een lijfrente. Vanaf 1 januari 2008 wordt het mogelijk op een geblokkeerde bankrekening te sparen (afhankelijk van de jaarruimte). Met dit geld kan ook belegd worden, wellicht is dit een optie?

Vast staat wel dat u recht heeft op het betaalde werknemersdeel, u kunt er voor kiezen om dit bruto-netto uit te laten betalen.

• Simon Kabelfoon

Sluit me aan bij ET.

Lijkt me fiscaal-juridisch niet mogelijk om de pensioenpremie-restitutie als het ware te transformeren naar een lijfrentepremie, omdat het hier 2 verschillende fiscale regimes betreft (1 in de werkgever-werknemer-sfeer en de ander in de privesfeer).

Overigens “aardig” wanneer werknemerdeel wordt gerestitueerd, maar wat gebeurt er met het werkgeversdeel van de pensioentoezegging/-premie, die zou ik als werknemer dan ook graag ontvangen (of beter, opeisen).

Afhankelijk van IB-hoogte (indien inkomen niet al te hoog), zou ik denk ik terugstorting/restitutie als “loon” laten uitbetalen (wordt dus wel belasting e.d. op ingehouden) en netto-bedrag zelf opzij zetten. Weet niet direct of en in hoeverre dit gevolgen kan hebben voor huur- of zorgtoeslagen ()als die er niet zijn, dan ook geen probleem).

Indien nu wel in de hogere IB-schijven (42-52%) wellicht het bruto-bedrag dat wordt gerestitueerd storten op een lijfrenterekening (geen polis), zoals dit vanaf 01-01 a.s. mogelijk wordt. Naar verwachting zullen kosten van een lijfrenterekening bij de bank (zeker de eerste jaren) fors lager zijn dan in een lijfrenteverzekering.

Nog wel lastig om een keuze te maken waar, want er zijn nog maar weinig productoplossingen op dit moment (laat staan goede vergelijkingsmogelijkheden). Maar dat kan ook later in het jaar 2008 nog worden gedaan.

Bruto-bedrag is dan weer fiscaal aftrekbaar (belasting komt terug), zodat het dan netto net zoveel heeft gekost als dat er netto is uitgekeerd bij de terugstorting van de pensioenpremie.

• Paul

Uhhhmmmm, ik denk even aan revisierente bij dit soort verhalen. Los daarvan denk ik dat je als werknemer al snel tegen de afkoopgrens van € 400 per jaar aanloopt. Volgens mij is er maar één oplossing, en die is dat het pensioen alsnog wordt afgestort als pensioen.

• Simon Kabelfoon

Verhaal revisierente begrijp ik even niet Paul (is toch alleen bij afkoop lijfrente en dat speelt hier niet).

Verder lees ik tussen de regels door, dat er nog helemaal niets aan pensioen is geregeld (dus geen uitvoerder niets) en er blijkbaar alleen nog maar eigen bijdragen zijn ingehouden bij de medewerkers (maar dat kan Greet wellicht beter even verduidelijken).

• pensioenvizier.nl

Het is mi beter om de premie gelijk in je bestaande pensioen te stoppen. Als aanvulling. Omdat je geen pensioenpremie hebt betaald heb je inhaalruimte. Deze kan je benutten. Verwar een lijfrente vooral niet met een pensioen. Pensioen valt onder de Pensioenwet (en is bechermd) een lijfrente valt onde de inkomsten belasting en is niet beschermd. Bovendien is de kostenstructuur van een pensioen (vaak) veel lager dan van een lijfrente. Marcel

• E. Toes

die premierestitutie in je bestaande pensioen stoppen snap ik even niet marcel. Volgens mij kan dit namelijk niet zomaar. Hoe gaat dit dan precies in zijn werk?

van waardeoverdracht kan geen sprake zijn, en veel pensioenfondsen werken niet mee aan een individuele bijdrage.

• Greet

Bedankt voor alle reacties!

Het klopt dat het pensioen inderdaad niet geregeld is. Werknemers dragen iedere maand een x bedrag af, maar waar het blijft is onduidelijk. Heeft te maken met pensioenproblemen uit het verleden die nog niet zijn opgelost. Als ik uit dienst zou treden, heb ik dan wel recht op het werkgeversgedeelte?

groeten,

• E. Toes

m.i niet, maar ik ben niet helemaal thuis in die materie. Wellicht heeft Simon een duidelijker antwoord.

Vraag mij wel af waar al dat geld dan blijft als er geen pensioen geregeld is….

• Simon Kabelfoon

Als het pensioen niet geregeld is, zal ook onduidelijk zijn welke bijdrage de werkgever in die (niet geregelde) pensioentoezegging zou hebben moeten doen.

als er ergens vastligt, dat er OOK sprake is van een werkgeversbijdrage, zal die werkgever die bijdrage dus ook dienen te doen (ja je hebt er dus op enigerlei wijze recht op).