Sluit me aan bij ET.
Lijkt me fiscaal-juridisch niet mogelijk om de pensioenpremie-restitutie als het ware te transformeren naar een lijfrentepremie, omdat het hier 2 verschillende fiscale regimes betreft (1 in de werkgever-werknemer-sfeer en de ander in de privesfeer).
Overigens “aardig” wanneer werknemerdeel wordt gerestitueerd, maar wat gebeurt er met het werkgeversdeel van de pensioentoezegging/-premie, die zou ik als werknemer dan ook graag ontvangen (of beter, opeisen).
Afhankelijk van IB-hoogte (indien inkomen niet al te hoog), zou ik denk ik terugstorting/restitutie als “loon” laten uitbetalen (wordt dus wel belasting e.d. op ingehouden) en netto-bedrag zelf opzij zetten. Weet niet direct of en in hoeverre dit gevolgen kan hebben voor huur- of zorgtoeslagen ()als die er niet zijn, dan ook geen probleem).
Indien nu wel in de hogere IB-schijven (42-52%) wellicht het bruto-bedrag dat wordt gerestitueerd storten op een lijfrenterekening (geen polis), zoals dit vanaf 01-01 a.s. mogelijk wordt. Naar verwachting zullen kosten van een lijfrenterekening bij de bank (zeker de eerste jaren) fors lager zijn dan in een lijfrenteverzekering.
Nog wel lastig om een keuze te maken waar, want er zijn nog maar weinig productoplossingen op dit moment (laat staan goede vergelijkingsmogelijkheden). Maar dat kan ook later in het jaar 2008 nog worden gedaan.
Bruto-bedrag is dan weer fiscaal aftrekbaar (belasting komt terug), zodat het dan netto net zoveel heeft gekost als dat er netto is uitgekeerd bij de terugstorting van de pensioenpremie.