aanbod werkgever ja of nee

• Ellebel

Hallo,

mijn man zal stoppen met werken in september 2009 (gaat gebruik maken van een nog oude vutregeling) hij zal dan 56 jaar zijn en thans wordt maandelijks een bedrag gestort in een levensloopregeling. Hij wil eigenlijk wel wat eerder stoppen en zijn werkgever wil hier eventueel ook wel aan meewerken.

Het voorstel van de werkgever is: vanaf mei 2008 stoppen en de werkgever zal dan het resterende bedrag in 1 keer overmaken naar de levensloopregeling; hij krijgt dan vanaf mei 2008 een ww-uitkering die de werkgever zal aanvullen met 10% tot september 2009. Wel dient hij dan te gaan solliciteren (begrijpelijk), maar kan iemand iets zeggen over de consequenties en zekerheden en is dit een goed voorstel?

El

• E. Toes

Hallo El,

Ik vindt het een heel raar verhaal van de werkgever. Zoiezo omdat uw man uit 1953 is (als ik het goed heb) geld voor hem de “oude” VUT-regeling niet meer. Het is simpelweg tegen de pensioenwet om met vroegpensioen te gaan.

Ook geeft het feit dat hij de WW in moet mij een naar gevoel. Iemand die in de WW zit kan geen andere inkomens hebben, deze worden dan namelijk gekort op de WW uitkering.

Ook begrijp ik niet helemaal wat uw man nu met zijn levensloop wilt gaan doen. De levensloopregeling is bedoeld om een periode van onbetaald verlof te financieren. Daarom kunt u het tegoed niet opnemen voor een ander doel, zoals het overbruggen van een periode waarin u geen of te weinig inkomen hebt. Bijvoorbeeld als u werkloos bent.

Als u man uit dienst gaat, kan hij niet bij het geld van zijn levensloopregeling aangezien de uitbetaling altijd via de werkgever loopt.

En dan heb ik het nog niet eens over het eventueel Ingroeirecht wat uw man verliest als hij uit dienst gaat.

Kunt u ons nog iets meer vertellen over o.a. de pensioenregeling van uw man en de regeling die de werkgever met hem wilt gaan treffen?

• ellebel

Geachte heer of mevrouw Toes,

we komen er nog op terug; er vinden nog aanvullende besprekingen plaats;

alvast dank voor uw antwoord.

El

• Ellebel

Vandaag heeft gesprek plaatsgevonden; besloten is om het aanbod af te wijzen, nogmaals bedankt voor uw reactie Toes.

El