Pensioen opbouwen vanaf 0

• Simsalabim

Hallo,

'

Mijn vrouw werkt en bouwt geen pensioen op omdat ze in een sector werkt waarin dat niet is vereist. Ze is nu 34 en we willen er straks uiteraard ook nog warmpjes bijzitten. Ze heeft wel een lijfrentepolis en een kapitaalverzekering lopen maar dit zal hoogstwaarschijnlijk niet genoeg zijn.

Heeft iemand een advies wat het beste te doen? ( in zee gaan met een pensioenverzekeraar of zelf geld wegleggen)

En welke pensioenverzekeraar(s) raden jullie aan?

• E. Toes

vanaf 1 januari 2008 is het mogelijk om op een geblokkeerde bankrekening voor pensioen te sparen. Met dit geld kan ook belegt worden.

De blokkering is uiterlijk toegestaan tot het 70ste levensjaar. Het maximaal te storten bedrag wordt op de zelfde wijze berekend als voor de lijfrenteverzekering (de zogenaamde jaarruimte)en ook is de fiscale behandeling van bank- of beleggingsrekening gelijk aan die van de lijfrenteverzekering.

De kosten hiervan zijn erg laag en dus aantrekkelijk.

Ik kan niet echt een verzekeraar aanraden (mochten jullie toch liever via een particuliere verzekeraar een lijfrente willen afsluiten). Beste is om dan gewoon even rond te kijken.

Ben trouwens wel nieuwsgierig naar de betreffende sector waar uw vrouw in werkt!?

• pensioenvizier.nl

Indien je zelf spaart bouw je vermogen op in box 3. Dit vermogen wordt belast met vermogensrendementsheffing VRH. Deze bedraagt momenteel 1,2%

Indien je dus 6% rendement maakt is dit netto 4,8% (6-1,2)

Bovendien spaar je netto en geniet dus geen belasting voordeel. De lijfrente trek je af tegen ongeveer 42% Na 65ste jaar is dit belast tegen ongeveer 24%.

Ik ben dus voorstander van lijfrente en of levensloop. Maar wel de moderne variant, lage kosten hoge opbrengsten. M. Wallage

• Simon Kabelfoon

Nu inkomen niet genoemd is en perspectief ook niet is het wat “listig” om direct maar te roepen dat er een belastingvoordeel is. Zou dat eerst willen vaststellen zover dat nu al mogelijk is.

Met “moderne” lijfrente neem ik aan dat je doelt op de bancaire lijfrente?