Advies gevraagd

• KeesC

Ik ben pas van werkgever veranderd en heb daarom een offerte opgevraagd voor overdracht van pensioen.

Ik zat bij SBZ (zorgverzekeraars) en ga nu naar ABP.

Van ABP krijg ik nu als voorstel voor de overdracht:

vanaf 65 jaar € 9.330,21

nabest. bij overlijden voor 65 € 5.015,09

nabest. bij overlijden op of na 65 € 3.331,80

Bij SBZ heb ik, als ik niet overdraag recht op het onderstaande:

van 62 tot 65 jaar € 11.123,00

vanaf 65 jaar € 4.626,00

nabestaanden € 3.210,00

Wat is nu wijsheid, overdragen of niet? Wat zijn de voor en tegens?

Ik ben nu 42 en wil toch zeker op mijn 62e stoppen.

Ik weet nog niet wat ik bij ABP krijg, maar zeker is wel dat je hier ook een keuzepensioen hebt en dat je hier al met je 60e kan stoppen.

• E. Toes

Hallo Kees,

Ja wat is wijsheid inderdaad. Er zijn al meerdere vragen over waardeoverdracht op dit forum geweest, wellicht handig om ook even naar deze te kijken omdat daar een hele rij aan voor en tegens gegeven worden.

Wat bijvoorbeeld belangrijk is is of er geindexeerd wordt bij het betreffende pensioenfonds. ABP heeft voorwaardelijke indexatie (er wordt dus elk jaar gekeken of de dekkingsgraad van het fonds een indexatie toestaat). Dit jaar heeft het ABP een flinke indexatie, namelijk ongeveer 5%.

Naar mijn weten was de dekkingsgraad van SBZ in 2006 zoiezo niet voldoende voor een “goede” indexatie. Over de indexatie van dit jaar weet ik niets.

De 11.123 euro bij SBZ is het vroegpensioen, wat voor de mensen die geboren zijn na 1950 praktisch niet meer bestaat. Waarschijnlijk gaat dit of verplicht in op 62 of het wordt omgezet tegen een bepaalde factor naar Ouderdomspensioen. Dit gebeurt als u het bij SBZ laat staan.

Tevens heeft u, als u het pensioen bij SBZ laat staan, te maken met ten minste 2 uitkeringsinstanties op 62 jaar en 3 op 65 (AOW). Administratief is dit wellicht wat onhandig.

In mijn mening is het gene wat ABP u bied best redelijk. Over het algemeen is het altijd aan te raden om waardeoverdracht te plegen. Echter ligt de uiteindelijke beslissing bij u uiteraard. Als u nog verdere informatie wilt hoor ik het graag!

succes!

• KeesC

Beste E.Toes,

Ik kwam er via de folders van SBZ achter dat ik van 1999 tot en met 2005 prepensioen opgebouwd heb zodat ik vanaf mijn 62e recht heb op die 11.000 euro.

In dezelfde folder stond dat dit apart gehouden wordt en dat vanaf 1-1-2006 ik rechten opbouw vanaf mijn 65e.

Nu heb ik nagevraagd bij SBZ of ik dan de alleen de waarde die ik vanaf mijn 65e heb opgebouwd wil en kan overdragen naar ABP. Hierop werd mij verteld dat er inderdaad 2 potjes zijn, maar omdat ik maar een overeenkomstnummer heb zou het niet mogelijk zijn om alleen het 65 deel over te boeken.

Ik vraag me nu af of SBZ hier in zijn recht staat?!

Als ik alles moet overdragen is dat voor mij niet zo gunstig.

Ik hoor graag van jou of een andere deskundige in deze!

• E. Toes

Hallo Kees,

Het is inderdaad niet mogelijk om alleen het ouderdomspensioen (vanaf 65) over te dragen. Het zou mij ook niets verbazen als het SBZ hier ook 2 aparte potjes voor heeft. (bij het pensioenfonds waar ik werk hebben wij 2 verschillende fondsen, 1 voor vroegpensioen en 1 voor ouderdomspensioen (en andere pensioenen). Maar het totale pensioen blijft altijd het ouderdomspensioen (en eventueel partnerpensioen) plus prepensioen.

Een verzekeraar of pensioenfonds kan deze 2 niet afsplitsen. Tenslotte zijn de 2 bedragen “slechts aanspraken”, en deze staan voor 1 contante waarde (dit is het bedrag wat overgedragen wordt).

SBZ staat hiermee helaas wel in zijn recht. Het is alles of niets.