Pensioen uitkering

• Peter

Goedenavond,

Even het volgende: Ben bijna 65 jaar, heb via mijn werkgever pensioen opgebouwd +/- 225000 euro. Ben wettelijk verplicht pensioen te kopen bij een pensioenmaatschappij. Div. offertes keren +/- 15000 euro per jaar uit aan pensioen, gebaseerd op mijzelf en mijn vrouw. Ik vind dit bedrag niet erg hoog, temeer daar als ik het bedrag van 225000 zelf langdurig tegen een rente van +/- 5 % zou uit zetten, dit mij alleen al per jaar 11250 euro zou opleveren. Dit is wel minder dan wat de maatschappijen uitkeren, maar daar staat tegenover dat het kapitaal intact blijft. Zie ik als leek zijnde dit verkeerd, of zijn de maatschappijen erg inhalig, daar zij toch de wet aan hun zijde hebben.

Peter

• Simon Kabelfoon

Moet sowieso een beter haalbare deal mogelijk zijn, voorop gesteld, dat uw echtgenote niet extreem veel jonger is dan u.

Wat is haar leeftijd?

Uitgaande van een min of meer standaardsituatie, man 65, vrouw 2 jaar jonger is bij een eerste berekening algauw € 15.850,== bereikbaar en dat is dan nog rechttoe-rechtaan berekend met de volle commissie voor de adviseur (daar zit nog wel een “beetje” marge in). Situatie is dan 100% uitkering bij in leven zijn man en 70% na overlijden op leven van de vrouw.

Gezien het te investeren bedrag zult u zeker betere aanbiedingen moeten kunnen vinden.

Informeer bijvoorbeeld eens via www.expiratieweb.nl (is een concullega van me, maar dan heeft u alvast een eerste indruk van wat er meer mogelijk is).

Laat verder de adviseur/tussenpersoon die dit contract begeleid maar eens een beetje zijn best doen of informeer bij een ander.

• Simon Kabelfoon

Louter ter informatie.

Wanneer u zelf dit zou mogen beheren tegen een gegarandeerd rendement van 5% en u onttrekt vervolgens € 1.250,== per maand (of € 15.000,== per jaar), dan doet u maximaal 27 jaar met dit vermogen bij genoemd rendement.

Verzekeraars houden sowieso rekening met het langlevenrisico (dat doet de bankrekening NIET) en dat vraagt natuurlijk een prijs (hoewel u statistisch gezien geen 92 zult worden), nog los van de kosten van uitvoering van een dergelijke voorziening die uiteraard worden doorberekend.

• Peter

Bedankt Simon Kabelfoon voor uw reactie, ik zal er zeker mijn voordeel mee doen.

Peter