Pensioen+aow

• Joris

Ik ben 61 jaar, en sinds mijn 58e met de VUT , volgens werkgever blijft mijn pensioen opbouw behouden. Met 62 jr en 9 mnd ga ik werkelijk met pensioen. Mijn vraag: als ik 65 jaar wordt dan ontvang ik AOW, behoud ik dan mijn werkgevers pensioen. Dus met andere worden krijg ik dan maandelijks mijn AOW en mijn werkegevers pensioen uitgekeerd. Klopt dit ? Graag uw reactie.

• E. Toes

Hallo Joris,

Ja dit klopt. AOW valt onder de “eerste pijler” en het pensioen onder de “tweede”. Dit zijn 2 verschillende uitkeringssoorten.

Op uw 65ste gaat u AOW krijgen EN het pensioen waar u voor gespaard heeft.

• Simon Kabelfoon

Ligt dit wellicht iets genuanceerder?

“Echte” pensioen gaat in met 62 jaar en 9 maanden en dan is er nog geen AOW.

Neem aan, dat er dan pensioen is + overbruggingspensioen vanwege het ontbreken van AOW tot 65 jaar.

Wanneer dat zo is (zie uw pensioenpapieren of informeer even bij het fonds) vervalt uiteraard het overbruggingspensioen per 65 jaar waarvoor AOW in de plaats komt.

• E. Toes

Volgens mij is het niet mogelijk om een overbruggingspensioen + ouderdompspensioen tegelijkertijd uit te keren.. Dit in verband met het feit dat de totale uitkering dan waarschijnlijk boven de 100% van het laatst verdiende salaris komt en de belastingdienst dit niet zo leuk vindt (anti-cumulatie).

die 62 jaar en 9 maanden is wel een aparte leeftijd voor ingang van een ouderdomspensioen? Is het niet zo dat u gedeeltelijk bent uitgetreden op uw 58ste en op 62 jaar en 9 maanden volledig met de VUT gaat? (klinkt m.i. logischer maar kan het verkeerd hebben).

maar goed, we dwalen wel een beetje af. Om een concreet antwoordt te geven:

“Op uw 65ste krijgt u AOW + pensioen wat u opgebouwd heeft bij uw werkgever.”