Bijsparen pensioen via Fondsen

• Robbert

Een aanbieding via mijn pensioenboer (Delta Lloyd) in samenwerking mijn werkgever voor de mogelijkheid om naast mijn gewone pensioen, bij te sparen voor pensioen via Beleggingsfondsen. 5 verschillende opties met bijbehorende risicofactoren (zogenaamde ProfielMixfondsen). Is dat verstandig om deel te nemen als je 30 jaar bent? Hoe betrouwbaar zijn dit soort constructies? Helemaal met het oog op de “verre” toekomst (rond 2040, mijn pensioenjaar) dat het recht op AOW misschien wel gehalveerd dan wel misschien afgeschaft is. Ook heb ik vernomen hiermee misschien mijn jaarlijks franchisverschil (de franchise van mijn werkgever = +/- 15000, wettelijk iets van 11500, dus verschil zo rond de 3500) te compenseren. Maar deze materie is helemaal nieuw voor mij. Wat zouden de ONAFHANKELIJKE adviseren? M.a.w. is het verstandig op hierin op in te gaan om zo uiteindelijk aan met mijn pensioen zo rond de 70% van middenloon te halen? Als ik niet zou bijsparen zou ik die 70% (inclusief AOW) niet halen volgens mij.

• Simon Kabelfoon

Persoonlijk vind ik het op dit moment “not done” om met verzekeringsoplossingen (pensioen bij DL is OOK een verzekeringsoplossing) te komen voor aanvullend pensioen.

Reden:

Per 01-01-2008 bestaat er de mogelijkheid om d.m.v. lijfrentesparen bij de bank ook een aanvulling op te bouwen, die waarschijnlijk minder kosten met zich mee gaat brengen (dus voor u een beter resultaat).

Probleem is, dat er nog maar heel weinig goede bankproducten beschikbaar zijn, zodat vergelijken nu lastig is.

Advies:

Wacht even af tot er producten komen (ook DL gaat die bankproducten voeren) en dan vergelijken wat het beste resultaat geeft.

Mogelijk is het zelfs meer-interessant om helemaal netto te gaan sparen (dus gewoon sparen zal ik maar zeggen), wanneer het fiscale “voordeel” voor u nog beperkt is.

(Ik ken uw inkomen niet, weet dus ook niet welk “fiscaal voordeel” u nu is voorgespiegeld.)

Voordeel van netto-sparen is, dat u ten alle tijde zelf de regie over het geld houdt en niet wordt “gehinderd” door fiscale of wettelijke spelregels.