Hallo Visser,
Het verlengen met 3 jaar van de opbouw bij PGGM (vrijwillige voortzetting)betekend dat u het werkgeversdeel en het werknemersdeel voor uw rekening moet nemen. Dit zijn flinke kosten en dit lijkt mij zoiezo niet het verstandigst.
Het is mogelijk om zelf pensioen te sparen, dit kan in de vorm van een lijfrente of, sinds 1 januari 2008, via een bancaire lijfrente (zoek eens op google op “bancaire sparen 2008”). Het bancaire sparen houdt eigenlijk in dat u geld stort op een rekening dat vastgezet wordt, met dit bedrag kan ook belegd worden. Hier zijn bijna geen kosten aan verbonden en is dus voordelig.
Ik hoor vaak mensen zeggen; “ als je gewoon elke maand 100 euro op de bank zet ben je beter af dan sparen via een verzekering of pensioenfonds”. Dit is echter, om verschillende redenen zoals fiscaal voordeel etc, niet juist!
Pensioen is een persoonlijk goed, daarom is het niet mogelijk dat uw partner pensioen voor u gaat betalen.
De kosten voor het bancaire sparen zijn volledig afhankelijk van wat u zelf wilt (onder voorbehoud, sommige banken hebben voorwaarden!), aangezien het pas sinds 1 januari 2008 is ben ik nog niet helemaal op de hoogte van de voors en tegens, het beste is om hier zo veel mogelijk informatie op internet over te zoeken en eventueel met een bank/verzekeraar te bellen of een afspraak te maken.
het afsluiten van een eventuele lijfrente bij een verzekeraar is ook mogelijk, ook bij deze vorm kunt u zelf aangeven hoeveel u wilt sparen/opbouwen. De betaalde premies zijn doorgaans fiscaal aftrekbaar. De verzekering valt in dat geval in box 1 waardoor over het opgebouwde kapitaal ook geen vermogensrendementsheffing betaald hoeft te worden.
succes!