Geachte forumleden,
Ik werk voor een kleine organisatie zonder pensioenfonds, gelukkig is mijn werkgever zo aardig om een collectieve pensioenregeling op te zetten voor mij en mijn collega's. N.a.v. diverse gesprekken is mij het volgende voorstel gedaan. Ik ben in dienst gekomen per 1 september 2006 met een jaarcontract (daarvoor bij een andere grote werkgever met een bestaande pensioenregeling). Volgens de pensioenadviseur moet je binnen 3 maanden na overstap van baan je aanmelden bij het pensioenfonds van je nieuwe werkgever, anders zou je onderworpen kunnen worden aan een medische keuring. Daarom stelde hij voor te werken met een fictieve ingangsdatum en me per 1-1-2008 alsnog aan te melden, als ware ik per die datum in dienst getreden. Op mijn opmerking: “waarom is die keuring zo'n probleem?” ging de adviseur niet in, hij zei dat dit (om verder onduidelijke redenen) nu eenmaal zo besloten was. Het voorstel van de adviseur en mijn baas is om dus per 1-1-2008 het ‘nieuwe’ pensioen in te laten gaan, en voor de periode 1 september 2006-31 December 2007 een koopsompolis te regelen. Daarbij zijn er twee mogelijke varianten waaruit ik kan kiezen:
1. Koopsompolis voor de periode 01-09-2006-31-12-2006 (16 maanden), waarbij ik met terugwerkende kracht alsnog een eigen bijdrage moet betalen van ongeveer 2060 Euro (Bruto).
2. Met een kortere periode werken voor de koopsom (fictieve ingangsdatum van 1 april 2007-t/m 31 Dec. 2007), maar dan hoef ik geen eigen bijdrage te betalen. Dat betekent dus wel 7 maanden minder pensioenopbouw dan in variant 1). Daarbij moet ik een afstandsverklaring tekenen voor mogelijke pensioenaanspraken van 1 september 2006-1 april 2007.
De pensioenadviseur zei dat dit vanuit onze organisatie kostenneutraal is, dat de keuze aan mij is, en ik twijfel.
Nog even wat gegevens indien benodigd voor de vergelijking:
Jaarsalaris: 42.500 (afgerond)
Franchise: 11.872
Pensioengevend salaris: 30.896
Ouderdomspensioen (OP): 14.558
Partnerpensioen 10.190
Jaarpremie: 2883 (inclusief 213 voor weduwen/wezenpensioen)
Eigen jaarbijdrage: 1544,-
Ik heb de volgende vragen:
1. Ik besef dat ik in variant-1 Bruto 2.000,- moet betalen, dus +/-1200 Euro netto, dat is op zich wel op te hoesten. Maar dan heb ik ook 7 maanden meer pensioenopbouw. Kunt u iets zeggen over deze twee alternatieven?
2. Wat betekent zo'n afstandverklaring voor mij, kom ik daarmee niet in de problemen, en is dit legaal?
3. Zo'n koopsompolis voor een beperkt bedrag, is dat niet (relatief) heel duur? Worden mijn pensioenrechten uit zo'n polis niet langzaam ‘opgegeten’ door jaarlijkse administratiekosten e.d.? Is er een goedkopere variant (banksparen?)
Sorry voor de vele info maar misschien heeft u dit nodig. Ik wil u bij voorbaat danken voor uw tijd, deze materie is mij nl. echt boven de pet…
Hartelijke groeten,
Dimitri