hulp gevraagd: scheiding en pensioen

• Jeroentje

Hoi,

ik ben mijn ex een brief aan het schrijven omdat ik over en weer afstand wil doen van de pensioenaanspraken. Wil iemand deze brief voor mij lezen om te controleren of het klopt wat ik schrijf?

gr. Jeroen

• E. Toes

Hallo Jeroen,

Het over en weer afstand doen van Pensioenaanspraken moet geregeld zijn in het echtscheidingsconvenant. Dit is de wettelijke eis hiervoor.

• R. van Alst

Hallo Jeroentje,

In vervolg op het mailtje van de heer Toes, treft u hierbij een website aan waar alle informatie omtrent het echtscheidingsconvenant.

http://www.echtscheidingswijzer.nl/echtscheidingsconvenant.html

Met vriendelijke groet,

Remco van Alst

• Jeroentje

Hoi,

ik wil ook een convenant, maar mijn ex wil dat niet.

Ik heb nu een brief geschreven aan haar waarin ik afspraken wil maken over de gevolgen van de scheiding. En ik heb ook geschreven dat ik een convenant wil.

Maar ik heb ook een stuk over pensioen geschreven en ik weet niet of dat klopt.

En daarom wou ik vragen of hier iemand mij een plezier zou willen doen om dat te lezen, want ik wil geen onzin verkondigen. Stel dat ik iets schrijf en zij het vervolgens na gaat vragen en dat dan blijkt dat het niet klopt.

Zou iemand me kunnen/willen helpen hiermee?

gr.

• E. Toes

Uiteraard zullen wij u zoveel als mogelijk is helepen. Als u het stuk in de brief over pensioen op dit forum plaatst zullen we kijken of het klopt of niet. (u kunt dit ook in vragen formuleren)

Echter gaat de wet uit van een echtscheidingsconvenant. Mocht er ooit een rechtzaak komen over pensioenrechten dan is een brief waarin afstand gedaan wordt van de pensioenrechten niet toereikend. Oftewel, als u toekomstige ex-vrouw ooit een brief schrijft waarin zij afstand doet van de pensioenrechten maar enkele jaren later zich bedenkt, staat zij nogal sterk als zij er een rechtzaak van maakt aangezien de rechter een convenant als leidend ervaart, wanneer er geen convenant is wordt de wet aangehouden, en deze gaat altijd uit van verevening.

• Jeroentje

Ik ben er van op de hoogte dat het perse in een convenant moet, maar daar ben ik juist over aan het onderhandelen. Omdat er nogal persoonlijke dingen in de brief staan, en ik niet wil dat zij of iemand anders het ooit op internet tgenkomt, was mijn vraag of iemand het wil lezen. Of ik het dus aan iemand mag mailen….

• Remco

Beste Jeroen,

Zoals eerder al gegeven worden de aanspraken van uw pensioen verdeeld onder de Wet verevening. Dit houdt in dat dat al uw opgebouwde nabestaandenpensioen van voor uw huwelijk tot aan de echtscheidingsdatum (indien u niet eerder gescheiden bent), en het opgebouwde ouderdomspensioen tijdens de huwelijkse periode door 2 wordt gedeeld.

Verder wil ik u erop wijzen, dat verevening binnen 2 jaar aangevraagd moet worden bij de verzekeringsmaatschappij c.q. pensioenfonds waar u pensioen opbouwd. Dan zorgen zij ervoor dat dit administratief goed wordt verwerkt en zal er voor uw ex-partner een aparte polis worden aangemaakt.

Doet u dit nà 2 jaar, dan zal de verzekeraar c.q. pensioenfonds u wel een berekening willen verschaffen, maar dient u zelf zorg te dragen voor de eventuele uitkeringen aan uw ex.

Maar nogmaals, dit MOET vermeld staan in het convenant. Dit moet u zien af te dwingen.

Met vriendelijke groet,

R. van Alst

• Remco

ik bedoel dat alleen het opgebouwde ouderdomspensioen door 2 wordt gedeeld. Het nabestaandenpensioen is volledig voor uw ex…Remco schreef:

>

> Beste Jeroen,

>

> Zoals eerder al gegeven worden de aanspraken van uw pensioen

> verdeeld onder de Wet verevening. Dit houdt in dat dat al uw

> opgebouwde nabestaandenpensioen van voor uw huwelijk tot aan

> de echtscheidingsdatum (indien u niet eerder gescheiden

> bent), en het opgebouwde ouderdomspensioen tijdens de

> huwelijkse periode door 2 wordt gedeeld.

>

> Verder wil ik u erop wijzen, dat verevening binnen 2 jaar

> aangevraagd moet worden bij de verzekeringsmaatschappij c.q.

> pensioenfonds waar u pensioen opbouwd. Dan zorgen zij ervoor

> dat dit administratief goed wordt verwerkt en zal er voor uw

> ex-partner een aparte polis worden aangemaakt.

>

> Doet u dit nà 2 jaar, dan zal de verzekeraar c.q.

> pensioenfonds u wel een berekening willen verschaffen, maar

> dient u zelf zorg te dragen voor de eventuele uitkeringen aan

> uw ex.

>

> Maar nogmaals, dit MOET vermeld staan in het convenant. Dit

> moet u zien af te dwingen.

>

> Met vriendelijke groet,

>

> R. van Alst

• Remco

PS:

verevening staat níet in het convenant. Convenant dient er alleen voor indien u afwijkt van hetgeen dat wettelijk geregeld is.

Excuus.

• Jeroentje

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage, ik weet dat jullie het goed bedoelen, maar ik denk dat ik misschien niet duidelijk ben geweest.

Ik weet dat alleen een bekrachtigd convenant (door rechter of notaris) geldig is voor wat betreft afzien van de wet verevening.

Ik wil zo'n convenant en daarover ben ik met ex aan het onderhandelen.

In dat convenant wil ik meerdere dingen op laten nemen, maar ik heb me tot dit prikbord gewend ivm het gedeelte over pensioen.

In de brief aan mijn ex probeer ik haar met diverse redenen er toe te bewegen om af te zien van verevening. Maar natuurlijk moet ik wel eerst checken of hetgeen ik aan haar schrijf wel klopt:

Ik heb met diverse mensen gesproken over pensioenen, en met een financieel adviseur. Maar deze mensen weten het ook niet precies.

Alle info die ik van anderen heb gekregen, heb ik in de brief aan mijn ex gezet.

Maar graag zou ik willen verifiëren of het wel allemaal klopt.

Ik kan de brief (of een deel daarvan) niet op internet publiceren, omdat ik bang ben dat ex het dan misschien leest.

Daarom nogmaals mijn vraag: zou iemand mij alsjeblieft willen helpen en de brief (mbt pensioen) willen lezen voor me?